SIME '99: Skandinavisk spesialpris til norsk nettkirke

Store deler av den skandinaviske multimediebransjen samlet seg til interaktiv fest i Stockholm for å kåre årets beste nettsteder. Det var tre norsk nominasjoner, hvorav ingen gikk vinnende ut av sine kategorier. Men Den Norske Sjømannsmisjonen fikk spesialpris.

Razorfish kunne også i år stikke av med en pokal under Scandinavian Interactive Media Award (SIME). Mandag kveld var det stor festivitas og prisutdeling i Stockholm, og Razorfish med sin løsning for Nettkirken var eneste norske vinner.


- Det ble én seier, det er vi fornøyd med. Vi var nominert i kategoriene "beste tekniske løsning" med Vegvesenet, og beste interaktive mediestrategi med Nettkirken. Vi vant ingen av disse, men vant juryens spesialpris for Nettkirken, forteller en tydelig stolt administrerende direktør i Razorfish, Bjørn Tore Stig, som også har vært kundeansvarlig for Nettkirken.

- Vi har arbeidet med dette som konsept siden høsten 1997, og nettstedet ble lansert i januar i år. Dette er et arbeid vi har vært veldig involvert med på strategisk nivå, og som vi har fått lov til å være med å forme, understreker han.

- Hva slags nettsted er egentlig Nettkirken?

- Det er en kirke, i den grad en kirke kan være det på nettet. Det er en dialog mellom mennesker, hvor de som står bak med sitt kristelige budskap skal kunne nå fram. Dette er et nettsted for folk som ikke kan gå eller ikke vil gå i kirken. Norsk kirke i utlandet har lenge oppsøkt folk der de er, dette er en nettkirke for nettbrukere, og det klinger bra i våre ører, sier Stig.

Besøket på nettstedet har vært tilfredsstillende, men høy trafikk er ikke det som er viktigst for Den Norske Sjømannsmisjonen, som står bak tjenesten.

- For Den Norske Sjømannsmisjon er kvaliteten på besøkene viktigere enn stor trafikk. Nettkirken har ansatt tre personer som skal jobbe med tjenesten. Erfaringene til presten som er ansvarlig for nettstedet så langt er at man kommer lenger inn i menneskers tanker enn han har gjort tidligere. Erfaringene er gode fra USA når det gjelder disse nye måtene å kommunisere religiøst budskap på, sier Stig.

- Jeg tror nettet tar vekk en sosial barriere mange har mot kirken. Enten går man i kirken eller så går man ikke, noen går kanskje på julaften. Nettkirken har den fordelen at du kan gjøre det du har lyst til når du vil det, tror Stig.

- Hvorfor tror du det er så få norske deltakere?

- Den norske bransjen må innse at Norge er et lite land. På mange felt er vi fremdeles lillebror til Sverige. De har annen bransjekultur enn oss, og har satsinger og budsjetter som er større enn våre. Det gjør at det går et par år før vi forstår at vi må satse mer, men da vil også løsningene komme, og da vil det også bli flere norske bidrag i slike konkurranser. Det er færrest deltakere fra Norge og Danmark, og det gjenspeiler nok markedsituasjonen i landene, tror Stig.

Til toppen