TELEKOM

Skal granske femsifrede telefonnumre

- Folk reagerer på at det er dyrt, sier Forbrukerombudet.

Det koster ekstra å ringe femsifrede telefonnumre.
Det koster ekstra å ringe femsifrede telefonnumre. Foto: Marius Jørgenrud
NTB
14. sep. 2015 - 08:41

Forbrukerombudet skal undersøke om det er lovlig at kunder henvises til dyre femsifrede telefonnumre når de ringer kommunen eller private næringsdrivende.

Det koster for eksempel to kroner minuttet å ringe Oslo kommune fra fasttelefon om man bruker kommunens femsifrede nummer

– Vi får henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de syns det er dyrt. Men kundene har ikke noe valg da dette ofte er den eneste måten å komme i muntlig kontakt med næringslivet på, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til NRK.

Ekstra takst

Ifølge en ny bestemmelse har næringsdrivende ikke lov til å henvise forbrukere til et telefonnumre som belaster forbrukeren med en høyere takst enn grunntakst dersom forbrukeren skal ta kontakt i forbindelse med en inngått avtale.

– Du betaler allerede en sum for å motta en tjeneste. Når den tjenesten ikke fungerer, og du da må betale ekstra takst for å komme i kontakt med tilbyder, blir det en dobbel skjevhet, påpeker fagdirektøren.

Forbrukerombudet vil bruke tiden fram til jul til å vurdere saken. (©NTB)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra