Skal spraye innhold over hele nett-Norge

En ny konsumentportal er på vei inn i det norske markedet. Søsteren til konsulentselskapet Razorfish planlegger spraystart.no i Norge. Det kan bety gratis internettaksess for nordmenn som ønsker det.

- Det er riktig at vi ser på mulighetene for å etablere en norsk versjon av Spraystart, sier seniorrådgiver i den norske avdelingen av Razorfish, Jan Omdahl.

Foreløpig kartlegger norske Razorfish dette på oppdrag fra svenske Spray. Svenske Spray konsentrerer seg etter fusjonen med amerikanske Razorfish om innhold og aksess gjennom sin svenske portal. Spraystart har etablert seg som en av utfordrerne i det svenske portalkappløpet i konkurranse med Passagen (SOL) og Torget (Posten).

På den siste oversikten fra SIFOs RelevantKnowledge er tjenesten plassert på en niende plass når det gjelder antall brukere. Det er bak både Passagen (nummer 1) og Torget (nummer seks). Mens RelevantKnowledge kjører utvalgsmålinger med PC-paneler plassert ut hos brukerne, er det like interessant å se på trafikken som måles over internettservere.

Der råder Passagen grunnen med rundt 30 millioner sideoppslag i måneden, mens Torget og Spraystart er omtrent likt med rundt 16 millioner hver, ifølge Dagens Nyheter.

En del av årsaken til suksessen er at Spray også tilbyr gratis nettaksess på tjenesten. Omdahl sier at denne gratistjenesten er under vurdering også i Norge.

- Det er i denne omgang snakk om å se på lokalisering av det som lar seg lokalisere av det svenskene har gjort. Jeg tror neppe at tjenesten vil bli en kjempesuksess hvis vi hadde kjørt med svensk innhold, sier Omdahl med en liten latter.

Omdahl hevder at de har en meget edruelig og nøktern tilnærming til prosjektet.

- Vi skal lage en OK nett-tjeneste av nettbrukere og for nettbrukere. Vi kommer ikke med noen form for programærklæringer i forkant. Vi vil ikke spå hvor store vi skal bli eller hvem vi skal konkurrere med, sier han.

I Sverige starter Spray i juni en stor reklamekampanje under arbeidstittelen "Funky Folkhem". Gjennom TV, dagspresse, fagpresse og på Internett skal overgangen fra business-to-business til forbrukerorientering markeres med en kampanje som kommer til å koste mellom 15 og 25 millioner svenske kroner, ifølge svenske Resume.se.

Malen for portalsatsingen er verdens største internettselskap Yahoo! som har lansert internasjonale versjoner med samme design og grensesnitt som den amerikanske. Spraystart satser i første omgang på å lansere nye versjoner i Tyskland, Frankrike, i tillegg til Norge.

Lanseringen skal ifølge planen skje før sommeren.

- De har holdt på med Spraystart siden i fjor i Sverige. Dialogen med dem har pågått så lenge portalen har eksistert. Men det var først på nyåret at vi gikk inn i konkrete diskusjoner om en norsk tjeneste, sier han.

Han sier at satsingen i første omgang ikke innbefatter norske versjoner av andre Spray-tjenester som Edge, Drrling og Sylvester (se egne pekere i margen og under artikkelen).

Omdahl er ikke redd for å komme i konkurranse med sine egne kunder med innhold på nettet.

- Ikke slik kundeporteføljen ser ut i dag. Tvert i mot ser vi store potensielle synergimuligheter, mener han.

Blant kundene finner man Canal Digital, Statens vegvesen, TORO, Sparebank 1 og Saga Solreiser.

Omdahl opplyser at det imidlertid er mulig at de etter hvert kommer til å etablere en egen enhet i Norge som vil ta seg av nettopp innholdstjenester og aksess.

Til toppen