Resultatet på 45 millioner dollar for kvartalet fram til 4. juni, det andre i Adobes regnskapsår, overgikk forventningene på Wall Street. I fjor var kvartalstallet 28 millioner dollar. Omsetningen vokste forholdsvis beskjedent fra 227,3 millioner dollar til 245,9 millioner, i en tid da datagrafikk brukes stadig mer og Adobe har en vesentlig del av markedet.
Adobe peker på at omsetningen for første halvår er ny rekord, med 11,2 prosent vekst til 472,8 millioner dollar, mens resultatet vokste med 52,1 prosent til 83,2 millioner dollar.
Regnskapstallene ble kunngjort i etterkant av nye produktannonseringer: Oppgraderingen av Photoshop til 5.5, en egen utgave ("Limited Edition") av Photoshop 5.0 med samme grensesnitt, redusert funksjonalitet og vesentlig lavere pris enn den profesjonelle utgaven, og portalen ActiveShare.com med egen programvare for overføring og katalogisering av bilder. (Se pekere til gårsdagens artikler om Adobe.)
Det kommende månedene ventes flere nye produkter, blant annet en vesentlig oppgradering av layout-verktøyet PageMaker som Adobe håper vil få brukere til å konvertere fra QuarkXpress. Den grafiske verden har nærmest standardisert på Quark for layout-arbeid, mens den holder seg til Adobe for tegning og bildebehandling. Adobe antas å satse på et layout-verktøy som er så integrert med grafikk-verktøyene, at brukerne motiveres til de omfattende systemendringene som må til for å avivkle engasjementet i Quark.
Fjorårets avskalling av 350 årsverk er analytikernes hovedforklaring på den solide resultatforbedringen. Den slanke stilen fortsetter: 2. juni kunngjort Adobe at 250 stillinger til blir borte. Utgiftene til dette, 15,3 millioner dollar, er allerede satt av i det siste kvartalsregnskapet.
Toppsjef John Warnock har tidligere forpliktet seg til å oppnå et inneværende årsresultat som er 15 prosent høyere enn fjorårets. Han gjentok denne forpliktelsen da han kunngjorde de nyeste kvartalstallene.