Slik blir IP-telefoni fra Telenor

Telenor har bestemt seg, og satser på et utvalg IP-telefonitjenester for bedrifter og private.

IP-telefoni har ligget flatt i ti år, men nå tror Telenor tiden er inne for vekst og spår en markant oppgang i 2006 og 2007.

Løsningen har ligget langt inne for Telenor, som må innse tap av både abonnementer og reduksjon i tellerskritt. Men med en ny tjeneste som ble lansert i går, håper Telenor å flytte inntektstrømmen på rådgivende tjenester og funksjonalitet i nettet.

Telenor lanserte for tre år siden en hussentralløsning over IP for mindre kontorer. IP Centrex er en del av Telenors offentlige nett som blir driftet og vedlikeholdt av Telenor døgnet rundt. Løsningen erstatter investering i hussentral. Den virtuelle hussentralen krever ikke investeringer i utstyr, og antall bylinjer er det samme som antall internlinjer.

I går utvidet selskapet løsningen til også å omfatte større bedrifter og kommuner som opererer med egne datanett. Ved å integrere et virtuelt privat nett (VPN) over IP-nettet kan mange lokasjoner knyttes sammen.

De nettsentriske løsningene gir full nettfunksjonalitet med nummerplan, kortnummer og jobbnummer på tvers av IP-telefoni, fasttelefoni og mobiltelefoni.

Intern IP-telefoni er vanlig blant større bedrifter og kommuner. Det finnes i dag opptil 400 virksomheter som benytter IP-telefoni internt. Få av dem har «bylinjen» over IP.

Nå håper Telenor å tjene penger både på leveranse av datanett, IP Centrex, tjenester og integrasjon. Ved å smelte sammen tale, data og video kan både e-post og lynmeldinger integreres i alt fra CRM-løsninger til Outlook-funksjoner.

For bedrifter som tar i bruk IP-telefoniløsningen vil innsparingen være betydelig på abonnement og mindre interntrafikk. Telenor antyder at en bedrift kan oppnå så mye som 40 prosent i konstnadsreduksjon bare på abonnement og ved å beholde noen få bylinjer.

Det er mye som kommer til å skje innen IP for Telenor framover. I går kom IP-telefoni for bedriftsnett som ble lansert på en pressekonferanse hos Telenor. Der fortalte divisjonsdirektør Anders Hauglie-Hanssen i Telenor Bedriftsmarked at det innen første halvår i tillegg vil bli lansert IP-telefoni for internettaksess for virksomheter som ønsker summetonen over IP. Og innen mars kommer bredbåndstelefoni for privatmarkedet.

– Vi merker presset i markedet og sterkere krav fra kunden. Nå må vi intensivere jakten på konkurransefortrinn som blant annet vil være IP-telefoni, sa Hauglie-Hanssen.

Utviklingen går mot mobilitet og fleksibilitet, der alt blir IP. 3G-teknologien vil gjøre mye på bedriftsmarkedet. Utfordringen for Telenor framover blir å levere løsninger satt sammen i enkelthet og å migrere.

– Det finnes i dag rundt 50.000 mobile brukere på veien og Helsebygg Midt-Norge er et eksempel der IP er hovedbærer for all kommunikasjon. Fastnettet og mobiltelefoni vil migreres til IP-telefoni. Det er mye vi nå må gripe fatt i, framholdt Hauglie-Hanssen.

Til toppen