BEDRIFTSTEKNOLOGI

- SMB-kundene er litt for lojale

Norske bedrifter er for betalings-villige, mener Geir Christensen, sjef for lisens-forhandleren PC-Ware.

11. feb. 2008 - 08:49

PC-Ware er en av aktørene i det norske lisensmarkedet. Den europeiske forhandleren av programvarelisenser jobber med å levere volumavtaler på programvarelisenser til bedriftsmarkedet, samt offentlige etater i konkurranse med aktører som Inmeta, Crayon og Ementor.

Selskapet har drevet det norske kontoret med tap i noen år, men skal nå være i ferd med å nærmes seg sorte tall på bunnlinjen. Omsetningsmessig har de vokst kraftig, ifølge Finansavisen- I regnskapsåret som ble avsluttet 31. mars i fjor endte omsetningen på 68 millioner, og underskuddet var på halvannen million. I år ligger de an til en omsetning på cirka 70 millioner, og et overskudd på 2,8 millioner.

- Vi har i langt større grad fokusert på rådgiving i forhold til eksisterende kundebase, sier Geir Christiansen, administrerende direktør i PC-Ware, til Finansavisen.

Lisensavtaler kan bli ganske avanserte, og mange kunder har problemer med å forstå hvilke retter og plikter de har. Det kan fort resultere i at noen ikke kjøper nok lisenser, mens andre kjøper mer enn de trenger.

Lisenssalg er i utgangspunktet ikke en bransje med store marginer. Ifølge Christensen deler distributør og forhandler en margin på cirka seks prosent i land som Nederland. I Norge derimot, mener han at marginene ofte ligger på 15-20 prosent.

- Norske kunder er ikke like flinke til å forhandle pris og kost. Noe av årsaken er kanskje en for dårlig konkuransesituasjon, men kanskje spesielt SMB-kundene er litt for lojale på bekostning av pris, sier Christensen til Finansavisen.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.