SMG trenger hjelp til å nå lønnsomhet

Konsernsjef i Santech Micro Group ASA (SMG) - Terje Christoffersen - tror at en global aktør som CHS Electronics vil gi SMG den drahjelpen som trengs for å nå målet om lønnsomhet. Særlig på innkjøpsiden ser parhestene Christoffersen og oppkjøpssjef i CHS - Antonio Boccalandrio - store synergier.

SMG overrasket bransjen mandag ettermiddag med nyheten om at selskapet hatt mottatt et bud på alle aksjene i selskapet, som digi har rapportert. Samtidig slapp selskapet tallene for første halvår 1996, som viser at distribusjonsgiganten sliter med svært pressede bruttomarginer og fortsatt lønnsomhet.

Det er også med dette som bakgrunn at SMG støtter tilbudet fra den Miami-baserte distribusjonsgiganten CHS.

- Ledelsen, styret og de ansatte går helhjertet inn for dette, sa Christoffersen.

Medgrunnlegger og ansvarlig for oppkjøp i CHS Electronics, Antonio Boccalandrio, ga litt av bakgrunnen for hvorfor CHS byr på SMG.

- CHS omsetter for rundt USD 1 milliard i kvartalet og er til stede i 37 land. Oppkjøp er en aktiv del av vår strategi for vekst, sa Boccalandrio.

- Vi var sjette største distribusjonsselskap i verden etter første kvartal 1996, men hadde vokst til fjerde største ved utgangen av første kvartal 1997. Av store oppkjøp kan jeg nevne Merisels europeiske og søramerikanske distribusjonsapparat og sveitsiske Karma med en årlig omsetning på USD 700, fortsatte Boccalandrio.

Oppkjøpet av Karma International ble fullført mandag og mangler bare myndighetenes godkjennelse før handelen er komplett. CHS betalte $160 millioner for Karma. CHS hentet nylig inn $394 millioner i en emisjon for å finansiere oppkjøp.

- Vi er ikke i en særlig sterk posisjon i Skandinavia og har derfor valgt å legge inn bud på aksjene i SMG.

- CHS følger en fokusert distribusjonsmodell med lokal ledelse og tilpasning, samt desentralisert drift. Dog følger vi en lavkostmodell med sterk sentral fiskalstyring hva budsjetter, rapportering, og resultater angår, forklarte Boccalandrio, som tilførte at han var enig med Christoffersen i at det er store synergier å hente ut på innkjøpssiden.

- I distribusjon er det ikke bare snakk om å selge til rett pris, men også om å kjøpe til rett pris, avsluttet Boccalandrio.

Til toppen