Mike Moran fra IBM blir trekkplasteret på Software 2005 arrangeres 7.-9. februar.
Moran skal holdet tre fordrag om effektiv søkemotormarkedsføring. Konferansen inkluderer også foredrag fra Sesam-sjef Mikal Rohde, Jan Grønbech i Google Norway og Silvija Seres i Fast.
Da Mike Moran ble hyret til å forbedre IBM.com i 2001, hadde nettstedet bare 10.000 sider i Googles indeks. I dag har de i 8,5 millioner. Mike Moran er spesialist innen søk og markedsføring og har mer enn 20 års erfaring med søketeknologi. Han står blant annet bak utviklingen av den første kommersielle lingvistiske søkemotoren i 1989 og har fire patenter innen søk og gjenfinningsteknologi.
- Vi er veldig stolte over at Mike Moran kommer til Software-konferansen. Han er en av verdens ledende eksperter på søkemotormarkedsføring og jobber til daglig i IBM med selskapets nettstedsarkitektur, sier Edgar Valdmanis, markedssjef i Dataforeningen.
Seminaret om søk arrangeres den 9. februar og varer fra 09.00 til 17.00.
Det blir også en innledning og avslutning fra Edward O'Hara, Europa-sjef i Jupiter Research, om historikken og fremtiden for søkemotorene. I tillegg foredrar Are Halland fra WM-data om hvordan skape gode søkeopplevelser. Silvija Seres fra Fast forteller hvordan bedrifter kan identifisere nye inntjeningsområder ved hjelp av søketeknologi.
Software 2005 avholdes 7.-9. februar på Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo.