Sony Ericsson jafser markedsandeler

Samsung og Motorola sliter i motbakke, men Sony Ericsson legger frem nye rekord-resultater.

Det var knyttet stor spenning til Sony Ericssons tall i dag morges. Sliter hele mobilbransjen, var spørsmålet etter at både Motorola og Samsung avslørte svake tall og fallende priser.

Men Sony Ericsson satte nye rekorder: Selskapet fikk et resultat på 502 millioner euro i fjerde kvartal, en vekst på 144 prosent fra fjerde kvartal i 2005.

For salget har øket med utrolige 64 prosent på et år og knuser selv optimistiske estimater.

Tallene viser at Sony Ericsson har truffet innertier med sin todelte satsning på musikk og kamera. Selskapet forteller at det er kameramobilen K800 og alle Walkman-mobilene med musikkmuligheter som har gitt løftet.

Den ekstra gode nyheten er at mesteparten av veksten kommer i Asia og Latin-Amerika, land med lavere inntekter som altså nå likevel kjøper mer av selskapets forholdsvis dyre og avanserte mobiler.

Salget i fjerde kvartal endte på 26 millioner mobiler og hele 3,8 milliarder euro. Totalt i 2006 solgte selskapet 980 millioner mobiler.

Dermed har Sony Ericsson sikret seg en hele prosent større global markedsandel og har nå 9 prosent av det globale mobilsalget.

Til toppen