- Spark en tredjedel med en gang

Netscape-gründer Marc Andreessen serverer brutal og morsom oppskrift på hvordan et IT-selskap ryddes.

Marc Andreessen bør være et kjent navn for alle som jobber med IT. Han gis æren for å ha skapt Netscape-nettleser som utløste internett-eksplosjonen i 1994.

I tiden etter Netscape har han jobbet med oppstartsselskaper som Opsware og Ning, og han har brukt litt av pengene han tjente på Netscape til å finansiere en rekke andre. Ved siden av det, har han begynt å skrive en blogg.

I en av sine siste artikler tar han for seg hva en nyansatt toppsjef i et selskap som sliter, bør gjøre. I sin blogg serverer han en særdeles brutal, samtidig veldig morsom oppskrift på hvordan man skal rydde i et IT-selskap.

Tell Wall Street that your predecessor was such an incredibly dim bulb that in retrospect you can't even understand how he got past security and into the building, much less was picked to be CEO.

Andreessen bruker et overaskende friskt språk til å være en tidligere toppsjef ,som fortsatt har stor innflytelse. Han skriver med et glimt i øynene, og sier rett ut det som "alle" vet, men som gjerne blir pakket pent inn i intetsigende standardfraser. Som for eksempel hva hvor man først bør se etter prosjekter som kan kuttes for å spare inn penger:

A good starting point is your predecessor's pet projects -- line 'em up and shoot 'em.

Her er hans 9-trinnsplan for å snu et IT-selskap som sliter:

  1. Hold kjeft og fokuser på gjennomføring
  2. Rakk ned på din forgjenger
  3. Identifiser 3-5 prosjekter som går bra, og doble innsatsen der
  4. Identifiser 3-5 prosjekter som bruker mye tid og ressurser, uten å gi resultater. Stans de med en gang
  5. Spark en tredjedel av de ansatte med en gang
  6. Reduser antall mellomledere, forfrem potensielle stjerner og gjør det klart at de bestemmer
  7. Finn ut hva som er aller viktigst for selskapet å være best på, og sett din beste mann på jobben
  8. Analyser markedet og finn 3-5 områder der selskapet ditt ikke er aktiv, men som vil vokse. Kjøp den beste aktøren i hvert av de områdene
  9. Relanser selskapet etter seks måneder, med en enkel og tydelig strategi

Noen av punktene på listen sier seg kanskje selv, mens andre kan være vanskelig å gjennomføre i et land som Norge.

Her kan du lese mer på bloggen til Marc Andreessen, og få en mer detaljert begrunnelse for punktene i hans 9-trinnsplan.

Til toppen