DIGITALISERING OG OFFENTLIG IT

Statlig innloggings-løsning knelte: – Vi vet ikke hva som er galt

Det var store innloggingsproblemer via ID-porten til Digitaliseringdirektoratet mandag ettermiddag. Direktoratet opplyser at problemene ble løst i 14-tiden, men at de fortsatt ikke vet hva som er rotårsaken til problemene.

Illustrasjonsfoto fra da ID-porten feilet i 2019. Digi har mandag ikke tilgang til innloggingsløsningene til ID-porten i det hele tatt.
Illustrasjonsfoto fra da ID-porten feilet i 2019. Digi har mandag ikke tilgang til innloggingsløsningene til ID-porten i det hele tatt. Foto: Kurt Lekanger, digi.no
8. jan. 2024 - 12:10 | Endret 8. jan. 2024 - 15:12

Løsningen brukes som innlogging hos blant annet Helsenorge og Nav.

– Vi vet ikke hva som er galt. Det er mange hos oss som nå intenst sitter for å identifisere feilen, sa kommunikasjonsrådgiver Sol Daler Stafsnes hos Digdir til Digi i 13-tiden mandag.

Digdir fortalte da at all pålogging via den statlige identifiseringsløsningen feilet.

ID-porten er utviklet og driftes av direktoratet.

Den statlige løsningen videreformidler innlogging gjennom flere elektroniske ID'er som MinID, BankID, Buypass og Commfides.

Problemene begynte i 10.30-tiden. Daler Stafsnes sier at innloggingsproblemene påvirket svært mange.

– Vi jobber med feilsøking, og sjekker ulike muligheter. Foreløpig har vi ikke noe tidsperspektiv for feilretting, sa kommunikasjonsrådgiveren da vi snakket med henne.

Guri Kaspara Lande
Les også

Vil ha nytt felles veikart: – Vi lykkes ikke uten konkrete verktøy

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.