Statoil fra papir til digitalt

For å nå enda flere over hele verden enda raskere, trapper Statoil drastisk ned nyhetsbladet Status på papir og satser heller på Internett. At bedriften sparer penger er heller ikke å forakte.

Publisering på Internett i stedet for å trykke opp og betale dyre portoutgifter, ser ut til å bli en trend som er vanskelig å snu.

Oljegiganten Statoil er den siste i rekken og legger alle artiklene på ut på Internett og publiserer kun kortversjoner på papir.

- Vi har funnet ut at det kreves at vi er fortere på banen. Én uke er lang tid, vi sender i dag bladet til 27 land, og det koster penger. Vi når også flere om vi publiserer elektronisk. For sikkerhets skyld publiserer vi også på papir enda en stund, men vi går fra å ha en kortversjon på web og den lange på papir til å ha kortversjonen på papir. Vi regner med at det kommer til å bli færre og færre som vil motta bladet på papir, sier webjournalist Astri Sivertsen, til digi.no.

I dag distribueres bladet Status i 24.000 eksemplarer, men ifølge Sivertsen representerer det ingen fare for datakollaps om alle disse vil lese bladet på nett samtidig.

- Vi har bra kapasitet på maskinene våre og utvider stadig serverkapasiteten, sier Sivertsen.

Profilen på bladet er et nyhetsblad for olje- og gassbransjen og andre interesserte. Ti personer jobber redaksjonelt, og av disse jobber i dag to utelukkende mot Internett. Målgruppen er både intern og ekstern, og omfatter hele verden.

- Vi tenker internasjonalt og retter oss mot kunder, pressekontakter i tillegg til internt i Statoil og alle som vil vite mer om olje- og gassindustrien. Vi vil jobbe med å kunne tilby en bedre tjeneste, ved å lenke til saker og bruke flere bilder og illustrasjoner, dette er elementer som vil gi tjenesten merverdi, sier Sivertsen.

- Hvor mange penger sparer dere på omleggingen

- Vi sparer både trykking og distribusjon. Vi konverterer ressursene til å bli brukt til å utvikle en raskere nyhetstjeneste, sier Sivertsen uten å ville gå ut med noen tall.

I Kværners informasjonsavdeling har man foreløpig ingen planer om kun å publisere på Internett, selv om bedriften jobber med et komplett intranett for hele konsernet.

- Det er klart at bruken av og tilgangen på Internett kommer til å øke, men i denne bransjen har mange ikke tilgang, spesielt internt er det et stykke igjen, sier redaktør for Kværners publikasjoner, Lasse Storheil.

Blant deres publikasjoner er et nyhetsbrev som sendes ut hver fjerde uke til hele verden på et opplag på rundt 30.000 og en konsernavis som kommer åtte ganger i året i 100.000 eksemplarer.

Til toppen