FORBRUKERTEKNOLOGI

Stor mistillit til mobilbransjen

Likevel får tre av fire klager på ødelagt telefon medhold.

4. nov. 2009 - 09:01

Mobiltelefoner har i mange år toppet listene over produkter nordmenn klager på.

Forbrukerrådet legger i dag frem en omfattende undersøkelse som konkluderer med at det er få tegn til bedring, skriver Aftenposten.

4 av 10 forbrukere sier at de har meget liten eller liten tillit til at reklamasjon på mobiler behandles skikkelig. Samtidig sier hele 80 prosent at de har opplevd problemer med en telefon i dens første leveår.

- Det er et tankekors at så mange har lav tillit til mobilbransjen. Her har de en utfordring, sier Forbrukerrådets regiondirektør Helene Falch til Aftenposten.

Forbrukerrådet avdekket også i fjor at kundene ikke stoler på mobilbransjen, selv om klage på ødelagte mobiltelefoner som regel fører frem.

For ett år siden hadde 36 prosent lav tillitt til bransjen, og den nye undersøkelsen viser at tilliten dermed har blitt enda dårligere enn før.

Undersøkelsen viser ifølge Aftenposten dessuten at fire av ti mobiltelefoneiere ikke benytter reklamasjonsretten, selv om de har grunn til det.

75 prosent av de som klager får medhold, går det frem av tallene fra Forbrukerrådet.

Falch sier det kan ha befestet seg et negativt rykte om bransjen, og har mange har hørt om episoder med dårlig kundebehanlding.

Stiftelsen Elektronikkbransjen, som har alle de store mobilprodusentene som medlemmer, er skuffet over at bransjen deres har så lav tillit.

- Vi kan aldri bli bra nok, men hadde selvsagt ønsket at tilliten var bedre. Næringen jobber med saken og det skjer mye positivt, sier stiftelsens informasjonssjef Erik Andersen sier til Aftenposten.

Han understreker overfor avisen at de som har krav på reklamasjon får medhold.

Elektronikkbransjen fremholdt lenge at reklamasjonsretten for mobiler burde være på to år, men en høyesterettdom i 2007 slår fast at retten gjelder i fem år.

Reklamasjonsretten gir kjøperen rett til å få reparert feil, eller få en ny mobil hvis noe er galt. Det er imidlertid ikke en rett til gratis reperasjon eller bytte hvis den blir ødelagt som en følge av bruksfeil.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra