Resultaterfinans

Strategi-endring i Britisk Bensin

BP er ifølge Andersen Consultings undersøkelse et godt eksempel på et europeisk selskap som har tatt nettverksøkonomien vel imot, og som i den siste tiden har gearet kraftig opp for å satse på e-commerce.

Sigvald Sveinbjørnsson
7. sep. 2000 - 11:07

I mai 1999 fortalte styreformannen i BP, Sir John Browne, at selskapet skulle oppnå gode resultater ved å satse på e-commerce innen året var omme.

BP satset samtidig på å implementere en e-commerce-strategi samtidig som man skulle få et elektronisk og web-basert innkjøpssystem (e-procurement) opp på beina. Innen åtte uker hadde et strategiteam lagt løpet for hva som skulle skje med strategien de neste 18 månedene.

Selskapet kastet seg da rundt, etablerte flere e-commerce-tjenester til sine kunder som ikke bare skulle erstatte eller supplere gamle forretningsmetoder, men skape helt nye forretningsområder.

90 dager etter at strategiteamet hadde laget planene, kom de første fire e-procurement-løsningene for selskapet på nettet. I tillegg til dette ble 16 nye sider lansert for konsernet innen 120 dager etter det. Ytterligere 90 dager hadde gigantkonsernet - med mer enn 100 000 ansatte i hundre land verden over - satt opp ytterligere 25 innkjøpsløsninger basert på web-en.

Målet er at 95 prosent av transaksjonene ved innkjøp skal gjøre via nettet, noe som skal spare konsernet for milliarder av kroner.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra