Strategi-endring i Britisk Bensin

BP er ifølge Andersen Consultings undersøkelse et godt eksempel på et europeisk selskap som har tatt nettverksøkonomien vel imot, og som i den siste tiden har gearet kraftig opp for å satse på e-commerce.

I mai 1999 fortalte styreformannen i BP, Sir John Browne, at selskapet skulle oppnå gode resultater ved å satse på e-commerce innen året var omme.

BP satset samtidig på å implementere en e-commerce-strategi samtidig som man skulle få et elektronisk og web-basert innkjøpssystem (e-procurement) opp på beina. Innen åtte uker hadde et strategiteam lagt løpet for hva som skulle skje med strategien de neste 18 månedene.

Selskapet kastet seg da rundt, etablerte flere e-commerce-tjenester til sine kunder som ikke bare skulle erstatte eller supplere gamle forretningsmetoder, men skape helt nye forretningsområder.

90 dager etter at strategiteamet hadde laget planene, kom de første fire e-procurement-løsningene for selskapet på nettet. I tillegg til dette ble 16 nye sider lansert for konsernet innen 120 dager etter det. Ytterligere 90 dager hadde gigantkonsernet - med mer enn 100 000 ansatte i hundre land verden over - satt opp ytterligere 25 innkjøpsløsninger basert på web-en.

Målet er at 95 prosent av transaksjonene ved innkjøp skal gjøre via nettet, noe som skal spare konsernet for milliarder av kroner.

Til toppen