SuperOffice vil gå for Salesforce-variant

Superoffice-sjef Gisle Jentoft letter på sløret, og røper en dreing mot web-baserte CRM-løsninger.

Med sylskarp konkurranse fra unge gründere som lokker kunder med billig webbasert CRM, opplever SuperOffice fortsatt en solid vekst som i hovedsak kommer fra lisenser og vedlikehold.

SuperOffice har i dag serviceavtale med 10.000 små og mellomstore bedrifter med 20 til 500 brukere, og hevder i dag å være en av Europas største rene CRM-leverandører. Selskapet omsatte for 274 millioner kroner i fjor og med og en fortjeneste på 21 kroner per 100 kroner omsatt. I bare lisenser omsatte selskapet for nesten 100 millioner kroner i fjor, og for 119 millioner kroner i vedlikehold.

Både 24SevenOffice og Webhuset i Bergen har stått fram og hevdet at de kan tilby nærmest halvparten av prisen SuperOffice krever på den «gammeldagse metoden», som innebærer at kunden kjøper lisens i stedet for å leie programvare over nett.

Web-konkurrentene lokker med sentrale servere. Dermed slipper kundene å bruke plass og kostnader på dette.

Men SuperOffice-sjef Gisle Jentoft, som tok over etter gründer Une Amundsen, er på ingen måte enig.

– Det blir ikke nødvendigvis billigere å leie programvare som service. For enkelte kunder vil det faktisk bli vesentlig dyrere, sier han til digi.no og viser et regnestykke fra CRM.biz.

Superoffice har blitt beskyldt for å holde på en gammel modell og bruke lite penger på utvikling, men ifølge Jentoft bruker CRM-leverandøren opptil 10 prosent av omsetningen på videreutvikling.

Han forteller også at SuperOffice ser på leie av programvare som en spennende forretningsmodell, i de tilfeller det kan være lønnsomt for kunden.

– Når vi går i markedet for en Salesforce.com variant er foreløpig en hemmelighet, men det kan bli raskere enn noen i markedet vil sette pris på, sier han til digi.no.

Med partneravtale med både SAP, Microsoft og IBM har SuperOffice klare mål om å fortsette veksten på systemintegrasjon i alle markeder, men hvor hardt CRM-leverandøren vil gå for webbaserte løsninger er ennå uklart.

– Vi vil se en dreining, men det vil ikke være enten eller, men både og, understreker Jentoft til digi.no.

Det er et stort vekstpotensial for denne type tjenester, og USA har opplevd en eksplosiv markedsvekst.

Når SuperOffice forespeiler en salesforce.com variant, er det ingen smågutt selskapet sammenligner seg med. Bare i løpet av de to siste årene har Salesforce fått over en halv million kunder.

Analysebyrået Gartner anslår at sektoren som går under betegnelsen Saas – Software as a service, vil utgjøre 120 milliarder på verdensbasis innen 2011.

Til toppen