Svak vekst i salget av 3G-mobiler

3G-bruken løfter seg, men det går ganske tregt, viser tall fra Telenor.

Etter flere utsettelser og en treg oppstart oppstart lanserte Telenor og Netcom i fjor endelig sine 3G-mobilnett. Men fortsatt går salget ganske tregt.

Ved juletider fortalte Telenor at selskapet hadde 90.000 kunder, og nå - et halvt år etter - forteller selskapet til digi.no at man har 130.000 3G-kunder. Til tross for en viss markedsføringsinnsats har Telenor bare skaffet seg 40.000 kunder. 3G utgjør altså fremdeles bare en brøkdel av all norske mobilbruk.

Hvor mange kunder Netcom har vil ikke selskapet opplyse. Telenors konkurrent skal øke trykket på 3G til høsten, fikk digi.no vite tidligere i våres. Foreløpig har Netcom bare satset på 3G-modemkort og bare solgt et mindre antall mobiler.

    Les også:

I tillegg har over 500.000 nordmenn en telefon som kan bruke Edge-teknikken, også kalt 2,5 G. 55 prosent av datatrafikken til Telenor i mobilnettet ble i april generert av UMTS-kunder.

Den norske telegiganten kan fortelle at de ligger godt foran kravene som myndighetenes konsesjonskrav stiller så langt og at cirka 3,7 millioner nordmenn nå har 3G-dekning fra Telenor der de bor.

Ikke overraskende er det området rundt hovedstaden som Telenor har flest 3G-kunder. 30 prosent av selskapets 3G-kunder befinner seg i Oslo og Akershus, mens Sogn- og Fjordane bare står for 2 prosent av kundemassen.

3G-teknologien åpner opp for tilleggstjenester utover tale og enkle SMS-meldinger. Det kan generere kjærkomne inntekter etterhvert som prisene på tellerskritt og abonnement presses nedover.

- Etter lanseringen av 3G har vi kontinuerlig sett på hva slags innhold som skal til for å utnytte teknologien på beste måte. Det ser ut til at både fotball og ikke minst musikk kan være innhold som for alvor får fart på 3G-bruken, i tillegg til at mobilprodusentene nå har kommet skikkelig på banen med attraktive telefoner som støtter 3G, sier Atle Lessum, informasjonssjef for privatmarkedet i Telenor Norden til digi.no.

Telenor har begynt i det små med å levere musikk over mobilen. Det har ikke tatt helt av ennå, men Telenor er fornøyd med utviklingen så langt.

- Bare i mai lastet våre kunder ned over 14.000 sanger blant et utvalg som nå består av 450.000 sanger, sier Lessum.

Fotball er noe svært mange interesserer seg for og Telenor ser det som en av de få innholdstjenestene som virkelig fenger et stort massemarked i Norge.

- Fotball på mobilen er fremdeles et ungt produkt, men flere tusen har allerede tegnet abonnement og tjenesten har fungert som den skal. Den kommer til å utvides med ytterligere funksjonalitet i nær framtid, sier Lessum.

Telenor forteller også at de fortsetter sin strategi med å subsidiere mobiltelefoner knyttet til abonnement med bindingstid for å få fortgang i overgangen til 3G-telefoner.

Til toppen