Det er SuperOffice som legger premisset for CRM-markedet i Norge, og de blir nok tøffe å slå. Men vi skal være topp 3 i Norden innen tre år, forteller Nicklas Weldingh i Lundalogik.
Det er SuperOffice som legger premisset for CRM-markedet i Norge, og de blir nok tøffe å slå. Men vi skal være topp 3 i Norden innen tre år, forteller Nicklas Weldingh i Lundalogik.

Lundalogik

Svensk CRM satser i Norge

Lundalogik har levd en forholdsvis anonym tilværelse i Norge i over ti år, som tilbyder av det svenske programvarehusets skybaserte CRM-portefølje og hovedproduktet Lime.

Ambisjonene har økt i takt med lengre tids suksess hjemme. I Sverige har de nå en årsomsetning på 155 millioner kroner og 180 ansatte.

Nå gir de gass i Norge. Innen tre år er målet å være blant de tre største CRM-aktørene i Norden, forteller selskapet til digi.no.

Ny giv i Norge

De har nettopp engasjert ny norgessjef i Nicklas Weldingh (48). Svensken er godt etablert familiemann i Norge og snakker nær flytende norsk.

Han har tidligere hatt en rekke lederroller innen salg av forretningssystemer og 18 års erfaring fra IT-bransjen her til lands.

Norgeskontoret han overtar skal vokse. Årsomsetningen som har ligget på 7-8 millioner kroner skal opp, og staben på 10 ansatte skal også få nye tilskudd.

Ungt miljø skal doble

I løpet av året skal de rekruttere 4-5 nye medarbeidere, både teknologer og selgere. Og denne gangen gjerne mer modne konsulenter. Dette til forskjell fra tidligere, for snittalderen i Lundalogik er så lav som 32 år, og enda lavere i Norge.

– Vi må doble oss ganske fort. Det gjelder også på rekrutteringssiden, der vi tar inn nye folk i løpet av året og til neste år. Tidligere har vi tatt inn mye rett fra skolebenken, som har fått komme rett inn i egne traineeprogram over halvannet år. Det har gitt yngre mennesker en mulighet til å komme inn i IT-bransjen. Nå skal vi få inn flere modne konsulenter i Norge for en bedre miks, forteller Weldingh til digi.no.

CRM «with a twist»

I motsetning til Salesforce.com, Microsoft Dynamics og norske SuperOffice, tre størrelser de har blinket ut som viktige konkurrenter, så har ikke Lundalogik noe partnerapparat. Det kommer de heller ikke til å bygge opp.

Forretningsmodellen er å heller satse på enkle løsninger som skal være kjappe å komme i gang med, og med romslige muligheter for tilpasninger etter kundens behov. Weldingh kaller det for CRM with a twist.

– Det er ut-av-boksen-løsninger vi får i gang raskt. Trenger du en liten tabell eller en spesiell endring kan vi raskt bestille det fra egen utvikleravdeling. Måten produktet er bygget opp på gjøre at små og store tilpasninger ikke påvirker den videre reisen med oppgraderinger, sier han.

I 2015 viste en undersøkelse at de hadde gått forbi Microsoft og blitt svensk markedsleder innen customer releationship management (CRM), det vil si forretningssystemer for kundehåndtering.

Hvorvidt det fortsatt er tilfelle kan de ikke dokumentere, da det ikke er gjennomført nyere undersøkelser.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Til toppen