BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Svindyrt å velge feil CMS

IXD kartlegger publiseringsløsninger i det norske markedet.

19. nov. 2009 - 11:38

Bedrifter på utkikk etter ny publiseringsløsning kan velge og vrake. Aldri før har tilbudet av CMS (content management systemer) vært bredere.

Samtidig vet vi at mange har brent seg på teknologidrevne valg, eller forhastede beslutninger som senere har vist seg å koste mer enn det smaker.

Arbeidet som gjøres i forkant av innkjøpet er uvurderlig.

Det mener design- og konsulentselskapet IXD, som nå tar initiativ til lage en velkommen oversikt i jungelen av publiseringsystemer på det norske markedet.

- Den første feilen mange gjør er å velge et produkt før man har vurdert hva det skal brukes til, sier IXD-gründer og kreativ leder Teodor Bjerrang til digi.no.

En annen fallgruve er å velge systemer med dårlig tilgang på brukermiljø og eksperthjelp. Det er også fort gjort å glemme hele regnstykket.

- Ofte vurderes bare pris på implementering, mens opplæring, drift og videreutvikling glemmes. Her ligger det store skjulte kostnader.

Ifølge Bjerrang kan feil valg av CMS-system i verste fall koste bedrifter millioner av kroner.

- Helt klart. Dersom en bedrift må begynne på nytt koster det raskt slike summer bare i design, drift og utvikling det første året.

Neste uke arrangerer selskapet CMS-dagen i Oslo, en konferanse der publiseringssystemene stilles til veggs og sammenlignes. Målet er å utvikle en «beste praksis» for selve anskaffelsesprosessen.

Her skal ni kjente aktører presentere sine løsninger, som inkluderer både friprog-alternativer som eZ Publish og hyllevare fra Microsoft.

Bjerrang understreker at det ikke finnes ett system som passer alle, og trår også forsiktig når han blir spurt om å velge mellom friprog eller proprietære løsninger.

- Det finnes veldig mye bra i begge verdenene, og det skal vi presentere på konferansen. Det er løpende kostnader uansett hva man velger.

Fremtidens publisering

Prikken over i-en under arrangementet blir et foredrag av web-ekspert og sjefsteknolog Håkon Wium Lie fra Opera Software. Han vil ta opp hva fremtidens publiseringssystemer må ta høyde for.

Lager CMS-wiki

Avslutningsvis avslører Bjerrang at de etter konferansen skal følge opp oversikten med ytterligere systemer.

Han anslår at det finnes 250 ulike CMS-systemer i det norske markedet, så det er mye å ta av. Disse vil kunne bli presentert gjennom en brukerskapt Wiki-løsning, der mange kan bidra med opplysninger.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.