BEDRIFTSTEKNOLOGI

Systemfeil rammet flere hundre flyselskaper

Amadeus-svikt forsinket fly og hindret billettbestilling i flere timer.

SAS- og Norwegian-fly på Gardermoen.
SAS- og Norwegian-fly på Gardermoen. Bilde: Per Ervland
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
31. jan. 2012 - 09:07

Problemer med reservasjonssystemet Amadeus CRS førte i går ettermiddag til at over en periode på omtrent fem timer var umulig å bestille flyreiser hos en rekke flyselskaper verden over. Problemene berørte også reisebyråer og nettsteder.

I Norge skal problemene ha vært begrenset til nettopp billettbestillingene, men for enkelte utenlandske flyselskaper, inkludert Finair, skal problemene også ha berørt innsjekkingssystemet. Dette førte til forsinkelser på inntil tre timer.

Til NRK.no sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen at selskapet har opplevd problemer med Amadeus tidligere også, men ikke over en så lang periode.

Amadeus IT Group kunngjorde i går kveld, klokken 20.15, at problemene var blitt rettet. Hva problemene egentlig skyldtes, ble derimot ikke oppgitt.

Amadeus IT Group ble etablert i 1987 av Air France, Lufthansa, Iberia Airlines og SAS i fellesskap. Systemet brukes i dag av langt flere aktører, inkludert Norwegian, British Airway, Air Berlin, Qantas. Det var i fjerde kvartal mulig å forhåndsbestille flybilletter fra 427 ulike flyselskaper gjennom Amadeus' systemer. I tillegg støtter systemene bestilling og reservasjon av togreiser, cruise, bilutleie, fergereiser og hotellrom.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.