Forbrukerteknologi

Taper millioner på digitalradio

Lunken interesse for dab.

15. apr. 2009 - 08:30

NRK ønsker at FM-båndes skal stenges i 2014, slik at alle går over til dab. Det har de ikke fått gehør for hos den sittende regjeringen.

Ifølge Dagens Næringsliv bruker NRK 32 millioner kroner per år på å sende radio i det digitale dab-nettet. I tillegg taper Telenor 12 millioner i året på dab.

Totalt skal NRK ha investert flere hundre millioner kroner på digitalradio. NRK er sikker i sin sak på at publikum etterhvert vil forlate fm-plattformen og velge å høre på radio via internett og dekodere knyttet til det digitale bakkenettet for tv.

I et brev til kulturminister Trond Giske medgir kringkastingssjf Hans-Tore Bjerkaas at NRK-ledelsen har hatt altfor optimistiske forestillinger om hvor lystne publikum er på å bruke mange hundre kroner på ny radio som hverken leverer radio-kanaler eller Radio Norge.

Han poengterer i brevet at selve radiomediet står i fare dersom dab ikke skjer raskt nok.

I 2008 ble det solgt 47.000 dab-radioer i Norge, mot 780.000 fm-apparater.

Både Aller-konsernet og P4 har i løpet av de siste par årene lagt ned dag-radio kanaler av økonomiske årsaker, skriver Dagens Næringsliv.

NRK og P4 sender sine hovedkanaler både i FM-båndet og gjennom dab, i tillegg til at NRK også sender nisjekanaler som NRK Folkemusikk, NRK Klassisk og NRK Gull kun i dab-nettet.

Trond Giske har fortsatt ikke lyst ut nye konsesjoner for å få flere kanaler i nettet.

- Mitt ansvar ligger hos lytterne. Det er to grunner til at jeg mener vi bør gå saktere fram enn tilfellet var med innføringen av digital-TV. Det er mer kostnadskrevende for forbrukerne å gå over til dab. Årsaken er at de fleste har flere radioapparater. I tillegg oppleves ikke kvalitetsforbedringen stor nok, sier Giske til Adresseavisen.

- Når halvparten har kjøpt digital radio, så er vi villige til å diskutere en konkret tidsfesting for når FM-nettet kan slukkes, sier han.

I dag har cirka 17 prosent av folket kjøpt digital radio. Med dagens tempo, der salgstallene ligger stabilt på rundt 60.000 DAB-radioer i året, vil Giske først ta denne praten i år 2022.

- Bilindustrien i Europa har gått inn for å lage mottakere for dab og dab+, og det er et riktig steg på veien. Jeg ser at digitalradio er fremtiden, sier Giske.

Norge og Storbritannia er de eneste landene i Europa som har satset på dab. Sverige har gått for en annen standard, dab pluss, mens USA og Japan har igjen andre standarder for digital radio.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra