BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telefonen blir infosentral

Værvarsel, aksje- og valutakurser, nyheter, kino- og TV-oversikt direkte i tekstruten på mobilen er tilbudet til Telenor Mobil når de lanserer MobilInfo.

Frode Eriksen
10. okt. 1997 - 11:40

I tilegg til en rekke informasjonstjenester kan mobilbrukeren også sende elektronisk post direkte fra telefonen. Telenor Mobil er den første operatøren i verden som gjør det mulig å «surfe» på Internett uten annet hjelpemiddel enn en GSM-telefon.

- Dette er begynnelsen på fremtiden og første skritt i retning av å gjøre mobiltelefonen til en informasjonssentral. Våre kunder kan nå hente ut opplysninger og kunnskap som er skreddersydd for den enkelte, konstaterer administrerende direktør Stig M. Herbern.

For å bruke MobilInfo må kunden sende en tekstmelding hvor en oppgir hvilken informasjon man vil ha, eller hvilken informasjon en vil bestille via Internett. Så blir informasjonen sendt som forespurt, enten det er dagens kurser på spesifiserte aksjer på et bestemt klokkeslett hver dag, eller eventuelt varsling når kursen stiger eller synker over et bestemt beløp.

Alle informasjonsmeldinger som blir levert fra MobilInfo koster en krone pr stykk. Bestiller du en oversikt over restauranter i Oslo, koster det kr 2,50. Det er gratis å definere den informasjonen man vil motta via Internett. Via mobilen koster det kr 1,50 per tekstmelding. Unntaket er bestilling av varsling av aksjekurser som går over/under et beløp man definerer selv. Denne tjenesten koster 10 kroner pr 14. dag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.