Internettmarkedet er fremdeles preget av å være i en oppstartsfase, der det er store svingninger i måten virksomhetene drives, heter det i rapporten laget av Post- og teletilsynet for Samferdselsdepartementet. De to hovedproduktene er Internett-aksess, fordelt på gratis og betalt abonnement.
På grunn av gratistjenestene er inntektene fra tellerskritt i ferd med å bli hovedinntektskilden for ISP-ene. De stadig lavere telefoniprisene gjør det ifølge tilsynet usikkert hvordan aktørene skal oppnå tilstrekkelig lønnsomhet for å overleve, skriver tilsynet.
Beregninger fra TeleInfo som utgis av Norsk Telecom, anslår ISP-enes andel av brutto telefoninntekter til mellom 25 og 50 prosent. Disse inntektene utgjør forskjellen mellom prisen på det å ringe og samtrafikkprisene til Telenor, og små prisendringer fra Telenor sin side kan fort fjerne denne inntektskilden som utgjør vel 750 millioner kroner første halvår 2000, der vel halvparten går til Telenor. Den andre inntektskilden er reklamekroner. I 2000 beregnes dette til mellom 600 og 800 millioner kroner.
Samlet verdi for det norske Internett-markedet anslås å utgjøre nesten 2 milliarder kroner i 2000, fordelt på vel 1,1 millioner brukere og 6 milliarder trafikkminutter.
I rapporten heter det at det er vanskelig å oppnå overskudd for bransjen, der andelen av gratisprodukter definitivt preger verdibildet.
Det bemerkes at bundling av Internett (-og telefonitjenester) med nye høyhastighetstjenester som ADSL vil kunne utgjøre et nytt markedshinder. Dette vil med Telenors høye markedsandel innenfor telefoni være til fordel for Telenor.
Alternativ Internett-aksess er kabel-TV, der flere aktører jobber både for å komme inn og for å forsterke stillingen. Tilsynet skriver at disse alternative aksessveiene vil kunne være avgjørende for konkurransen i markedet.
Det har vært vanlig for mange å bestemme andelene i markedet ved å telle kunder. I rapporten skriver tilsynet at dette ikke spiller spesielt stor rolle, blant annet fordi mange har doble abonnement. Flere aktører hemmeligholder dessuten sitt faktiske kundetall.
Post- og teletilsynet vil i tiden som kommer sette i gang et arbeid med å skaffe oversikt over internettmarkedet.
Markedsandel i verdi, Internettmarkedet 1999:
Selskap | |||
Telenor | 68,8 % | ||
Tele2 | 11 % | ||
Enitel | 9,2 % | ||
KPNQwest | 7,3 % | ||
Powertech | 1,2 % | ||
Andre | 1,5 % |
Kilde: Post- og teletilsynet
Kundetall Internettmarkedet høsten 2000:
Abonnement | Gratis | Anslag | Sum | Andel | |
Telenor | 548.000 | 148.000 | 696000 | 44 % | |
Tele2 | 156.000 | 100.000 | 256000 | 16 % | |
Sensewave | 145.000 | 145000 | 9 % | ||
Enitel | 40.000 | 15.000 | 55000 | 4 % | |
Start.no | 250.000 | 250000 | 16 % | ||
enter.vg | 70.000 | 70000 | 4 % | ||
NetCom | 27.500 | 27500 | 2 % | ||
Andre | 50.000 | 50000 | 3 % | ||
Kabel-TV | 18.000 | 18000 | 1 % | ||
762000 (49%) | 755500 (48%) | 50000 (3%) | 1567500 |
Kilde: Post- og teletilsynet/Norsk Teleinfo