Telenor kan miste Staten som kunde

Telenor kan miste Staten som kunde

De langvarige problemene med driften av Statens nettsted, Odin, kan koste Telenor dyrt.

27. januar, for nesten to uker siden, falt statens sentrale Internett-tjener, Odin, og Telenors egne nettsider av luften.

Årsaken viste seg etter hvert å være helt spesielle datalagringsproblemer hos Telenor.

Serveren som driftet alle nettsidene hadde delt lagring, men Telenor skal ha hatt astronomisk dårlige odds mot seg - det oppsto feil i begge langringsskapene samtidig, fortalte selskapet.

Men fremdeles er ikke alt oppe og går. Det mangler fremdeles enkelte komponenter og nå er Statens Forvaltningstjeneste, en underavdeling av Arbeids- og administrasjonsdepartementet gått lei.

- Telenor må gjøre mye med sine interne rutiner dersom de skal være aktuelle samarbeidspartnere for oss i fremtiden. Dette er tatt helt til topps, sier sjefen i Statens Forvaltningstjeneste, Per Mjelva, til Computerworld.

Mjelva indikerer derfor at saken er tatt opp med Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas.

Til toppen