Telenor på jumboplass i omdømme

Nordmenn er ikke i mot nesten-monopoler. Vi liker Microsoft, men misliker Telenor tungt.

En uavhengig forskningsorganisasjon (The Reputation Institute - RI) har gjennomført en omdømmemåling blant Norges 20 mest synlige selskaper.

Målingen er gjennomført med verktøyet Reputation Quotient (RQ) som gir virksomhetene en score opp til 100. 3.400 nordmenn er bedt om å vurdere Norges mest synlige selskaper, basert på rundt 40 spørsmål.

Blant IT-selskapene er det Microsoft som blir trykket tettest til brystet av nordmenn, mens Telenor igjen havner på jumboplass.

Best ut av alle bedrifter kommer Ikea med 72.7 poeng, tett fulgt av Microsoft med 72.2 poeng av 100 oppnåelige. Telenor på sin side havnet på 14. plass med 57,1 poeng.

Hovedanalysen dreier seg om seks dimensjoner som påvirker en virksomhets omdømme: Produkter og tjenester, arbeidsmiljø, finansiell styrke, visjon og ledelse, samfunnsansvar og følelsesmessig appell.

- Telenor scorer jevnt dårlig på de fleste parametre, forteller Nils M. Apeland i Apeland Informasjon som er samarbeidspartner for RI i Norge.

Han tror det gamle monopolist-stempelet fortsatt henger ved selskapet på lik linje med Posten og NSB som også kommer dårlig ut. I tillegg sliter selskapet med å få nærhet til kundene til tross for at Telenor bruker hundrevis av millioner på reklame og kampanjer med budskapet Vi snakkes.

- Tilbakemeldingene går på at kunder ikke kommer fram på telefonen, opplever lang ventetid og må gjennom mange operatører for å få løst problemet. I tillegg klages det på for høye priser, sier Apeland til digi.no.

Han mener Telenor bruker alt for mye penger på reklame både på TV, aviser og nettet. Disse burde istedet kanaliseres til service og kundebehandling, mener Apeland.

- All forskning viser at man ikke kan reklamere seg til et godt omdømme. Selskaper er nødt til å få orden i eget hus, før de med brask og bram og tunge annonsekroner går ut og forteller noe annet, sier Apeland.

Av 20 egenskaper, er det nettopp selskaper som tar ansvar for produkt og tjenester som var av størst betydning for respondentene. At alt er i orden og fungerer, er den viktigste driveren.

Men Telenor utmerket seg på innovative produkter og tjenester, der de havnet på femte plass.

- Jeg har full respekt for Berit Kjøll som tar hånd om denne biten i Telenor, og jeg tror selskapet er på rett vei nå, framholder Apeland.

Selv om man skulle tro at også Microsoft har et slags monopolstempel, har selskapet fått høye score på alle parametere.

Apeland forklarer det med at Microsoft har blitt et slags husmerke, der de fleste har microsoft i hjemmet og benytter seg av lynmeldinger på MSN.

- Vi skal heller ikke utelukke Bill Gates effekten - «en rik nerd som gir penger til fattige barn». Microsoft har åpenbart fått mye respekt for dette, mener Apeland.

Til toppen