NEDETID

Telenor sliter med nettverksproblemer

Kundeservice, nettsted og apper er berørt.

En rekke tjenester er berørt av nettverksproblemene Telenor opplever.
En rekke tjenester er berørt av nettverksproblemene Telenor opplever. Foto: Harald Brombach
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
8. nov. 2019 - 09:07 | Endret 8. nov. 2019 - 14:57

Det interne kontornettet hos Telenor Norge falt ut i natt eller tidlig i dag morges. Til digi.no forteller konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan at dette utad påvirker blant annet flere av selskapets nettsteder og enkelte apper. 

Internt er det mye mer som er utilgjengelig, inkludert kundeservicesystemer.

Det som ifølge Krokan ikke er påvirket, er bredbånds- og taletjenestene, inkludert mobilnettet. Heller ikke støtten for BankID skal være berørt.

Telenor-kunder med behov for å få tilgang til sin epostkonto, skal kunne benytte denne tjenesten.

Oppfølging via Facebook

På Telenors Facebook-side melder kunder om flere ulike problemer de opplever. Blant annet melder flere om at mobilt bedriftsnett ikke fungerer. Disse brukerne opplyser at de dermed ikke kan nås på mobil.

Enkelte Telenor-kunder skriver på Facebook at de har mistet tilgangen til internett og at dette skal ha skjedd omtrent da disse problemene ble kjent. Siden kundeservicesystemene er utilgjengelige, er ikke Telenor i stand til å gi noe godt svar på hva årsaken til dette kan være. Men trolig dreier det seg om lokale problemer. 

Kundene som opplever bortfall av internettilgang anbefales å bruke det vanlige trikset: å koble bredbåndsruteren fra strømnettet et par minutter, og så starte den på nytt. Enkelte vittige stemmer spør på Facebook om ikke dette er noe Telenor selv også bør forsøke for å løse problemene som har oppstått.

På Facebook-siden opplyses det at Telenor ikke får varslet kundene via SMS, tydeligvis fordi utsendelsen avhenger av det interne kontornettet.

Ifølge Krokan jobber selskapet med å få opp igjen kontornettet så raskt som mulig, men det er uvisst hvor lang tid dette vil ta. 

Trolig ingen hacking

Krokan kan foreløpig ikke uttale seg om hva som er årsaken til problemene. Digi.no har mottatt flere meldinger som hevder at Telenor har blitt hacket. 

– Det har vi ingen indikasjoner på, sier Krokan. 

Ulike feilmeldinger

Feilmeldingen som vises på Telenors nettsted. <i>Skjermbilde: digi.no</i>
Feilmeldingen som vises på Telenors nettsted. Skjermbilde: digi.no

Telenors kommunikasjon til kundene er ikke helt konsekvent. I nettbutikken til selskapet hevdes det at den er nede på grunn av tekniske oppdateringer:

Nettbutikken til Telenor melder om tekniske oppdateringer selv om det høst sannsynlig er tekniske problemer som er årsaken til at nettbutikken ikke virker. <i>Skjermbilde: digi.no</i>
Nettbutikken til Telenor melder om tekniske oppdateringer selv om det høst sannsynlig er tekniske problemer som er årsaken til at nettbutikken ikke virker. Skjermbilde: digi.no

 

Oppdatering: Klokken 14.49 i dag melder Telenors kundeservice via Facebook at problemene fortsatt ikke er løst og at det ikke er gitt noe estimat for når feilen vil være rettet. Feilene berører mange kunder, ikke minst dem som har behov bistand fra Telenor til å aktivere tjenester eller å få rettet andre feil. Telenor kan ikke yte slik bistand før kundeservicesystemene fungerer igjen. Facebook-tråden bærer forøvrig preg av at mange kunder ikke leser hva som tidligere har blitt opplyst av Telenors kundeservice i tråden,  men i stedet stiller akkurat de samme spørsmålene som flere andre allerede har fått svar på.

Oppdatering klokken 17.25: Vi har nettopp mottatt følgende melding fra konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor Norge:

«Telenor har i dag problemer med vårt interne kontornett som gir følgefeil for flere av våre tjenester. Vi har funnet feilområdet. På nåværende tidspunkt kan vi ikke anslå når problemet blir løst. Vi beklager ulempene feilsituasjonen medfører for våre kunder.
Feilen har ingen konsekvens for bredbånds- og TV-tjenester, eller teletjenester som tale, SMS eller mobildekning generelt.»

Dette betyr ikke at Telenor nekter for at en del kunder har problemer med noen av nevnte tjenester, men dette skyldes sannsynligvis andre og mer lokale feil enn problemet selskapet har med det interne kontornettet. 

Dulten var aldri død. Nå har gen z oppdaget den.
Les også

Facebook blåser liv i pokingen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.