Telenor og Telia ønsker å fusjonere, noe de norske eierne sa ja til i går, men selskapene ligger likevel i nærkamp i sine respektive hjemmemarkeder med beskyldninger til den dominerende parten. Telenordia mener nå at Telias markedsføring i forkant av at fast forvalg innføres i landet går over streken.
- I reklamen uttrykker Telia seg både slurvete og feilaktig. Telia som et statlig eid selskap med en tidligere monopolrolle i landet, har et særlig ansvar for at markedsføringen er korrekt og at forbrukerne ikke villedes. Det er stor risiko for at dette skjer på grunn av Telias handlemåte, sier administrerende direktør i Telenordia, Erik Heilborn.
Telias markedsføring, som sendes til alle svenske husholdninger, går under tittelen "Du gamla du fria" (tilsvarer "Ja vil elsker" i Norge, red. anm.) og Telenordia reagerer på flere uttrykk som er feilaktige i materialet. Telenordia mener blant annet at Telia miskrediterer konkurrentene når selskapet skriver: "Bolag med erfarenhet och nya, glada entreprenörer från andra näringar. Somliga kommer att hitta sin nisch, andra kommer att bli mer kortlivade."
- For Telenordia og andre operatører som konkurrerer med Telia er fast forvalg en enorm sjanse for å skaffe seg nye kunder, fordi det blir enklere å ringe billig. Men konkurransen skjer ikke på like vilkår, sier Heilborn.
Sverige innfører fast forvalg 11. september. Fast forvalg ble innført i Norge 1. juni.