Omtrent samtidig med at bladet "Telecom i dag" presenterte en undersøkelse som viste at MFS Communications AB er den mest konkurransedyktige på pris for bedrifter som ringer mye fra Sverige til Norge, med en minuttpris på 1,24 kroner, svarte toeren i undersøkelsen, Telenordia, med en ny rabattordning.
- Vi ligger prismessig bra til allerede som det er, spesielt når det gjelder utenlandssamtaler, langdistansetelefoni og samtaler til mobiltelefon. Nå øker vi valgfriheten ytterligere. Den som ikke når opp på den tradisjonelle volumstigen kan i stedet velge den geografiske rabatten, sier markedsdirektør Eric Lundgren i Telenordia. Telenordia er et relativt ungt svensk telekomselskap eid av British telecom, Telenor og Tele Danmark.
Den volumbaserte rabatten er interessant for selskaper som ringer mye spredt over hele verden. Telenordia oppgir en rabatt på inntil fem prosent for telefontrafikk tilsvarende 1000 kroner per måned og 15 prosent for bedrifter som ringer for minst 12.000 kroner i måneden.
Bedrifter som i overveiende grad har tung teletrafikk mot bestemte verdensdeler velger den geografibaserte rabatten - i skrivende stund opptil fem prosent for Europa og inntil ti prosent for øvrige verdensdeler.
Telenordia benytter den samme prislisten for hele sitt tjenestetilbud. Listen har to grunnalternativer - med eller uten startavgift. For bedriftr som oftest ringer korte samtaler er det mest gunstig å velge alternativet uten startavgift, mens de som ringer mange og langvarige samtaler bør velge startavgift-alternativet.
- Vi bruker de samme nasjonale tidssonene som våre konkurrenter - det vil si fra klokka åtte om morgenen til seks om kvelden. Tidssonene gjelder også for mobiltelefoni, sier Eric Lundgren.
Telenordia møter sterk konkurranse i Sverige. Med Global One og Telecom Finland på lista over selskaper som snart vil tilby utenlandstelefoni fra Sverige, blir det hele ti selskaper som tilbyr slike tjenester på det svenske markedet.