Telia beholder kabel-TV

Kabel-TV-selskapet til Telia, "com hem", blir ikke skilt ut og børsnotert. Nå er selskapet definert som en vesentlig del av Telias satsing på bredbånd.

Telias styre har derfor bestemt seg for å avblåse alle forsøk på å selge ut kabel-TV selskapet med 1,4 millioner kunder i Sverige.

Nå skal selskapet fokusere på levende tekst og bilder, innenfor både digital-TV og bredbånd. Nå skal dessuten samarbeidet med Telia Internett utvikles.

Kabel-TV virksomheten ble planlagt solgt i 1999 som en del av fusjonsprosessen med Telia og ble også definert som et krav fra EU-kommisjonen. Da fusjonen med Telenor gikk i vasken, ble selskapet forsøkt solgt, men pristilbudene var for lave for Telia. Deretter ble selskapet planlagt delprivatisert, mens Telia nå har valgt å avblåse alle planer.

- Ved å beholde com hem sikrer Telia sin ledende rolle i det nye bredbåndsmarkedet i Sverige, sier sjef for forretningsområdet Telia Internet Services, Indra Åsander.

På bredbåndsområdet har Telia installert 58.000 ADSL-tilknytninger. 31.000 av kabel-kundene har Internettilknytning.

Til toppen