Av Lillian Medby, Usability Specialist i konsulentselskapet NetLife Research.
Netshop har bedre kjøpeveiledere for sine brukere enn sine konkurrenter PS Data. Dette er svært positivt, men gjelder dessverre kun på noen utvalgte produktgrupper, som digitale stillbildekamera under Foto/video. Vi skulle veldig gjerne sett slike veiledninger for alle produktgrupper!
Netshop gir også forslag til tilbehør på sidene for produktinformasjon, og dette er hjelpsomt for å vise brukerne hvilket type tilbehør man bør ha til produktene, og hva som passer sammen.
Noen steder kan språket på Netshop bli vel teknisk. Det er ikke like enkelt for alle å forstå hva for eksempel ” Cheetah 10K.6 U320 8MB cache 4,7MS (harddisk > SCSI > Seagate)” er for noe. Dette gjelder så vel produkt-informasjon som produktnavn. Bildet under viser produktinformasjonen til en DVD-brenner. Denne beskrivelsen må man være teknisk kyndig for å få noe fornuftig ut av.
Det er positivt at brukeren får tilgang til testresultater av noen produkter. Man savner dog en mulighet til å lese andre brukeres erfaringer med de ulike produktene slik man kan på Komplett.
Søket på Netshop kunne vært bedre. Dette er søkeresultatet dersom man søker etter ”bærbar pc”:
Nei takk, jeg spurte ikke etter verken høyttalere, DVD-brennere eller kamera, jeg spurte etter en oversikt over alle bærbare pc’er hos Netshop.
Registrerings- og kjøpsprosessene har noe forbedringspotensial. Etter at man har registrert seg som ny bruker havner man rett tilbake til hovedsiden. Man får ingen bekreftelse på at brukeren er opprettet, og hva man kan foreta seg nå.
Det blir heller ikke gitt tydelige nok tilbakemeldinger på at et produkt er lagt i handlekurven etter at man har klikket på Kjøp knappen. Her ser man samme problem som hos PS Data, med at handlekurven oppe i høyre hjørne oppdateres uten at brukeren blir gjort oppmerksom på dette. Det er heller ikke gitt hvordan man oppdaterer antallet varer i handlekurven.
Brukere kan også støte på problemer når det gjelder leveringsdato hos Netshop. Man blir gitt en leveringsdato under kjøpsprosessen. Tilsynelatende er dette leveringsdatoen for når kunden får varen på døren. Men dersom man leser betingelsene nøye ser man at leveringsdatoen gjelder dagen Netshop får varen på lager, og ikke dagen kunden mottar varen. Dette burde vært langt tydeligere, og kan i hastesaker skape problemer for kunder som trenger et produkt raskt.
Netshop får dermed en totalscore på 48 av 76 mulige poeng, en score på 63,2 prosent. Dermed viser vår test at Netshop er en signifikant mer brukervennlige nettbutikk enn PS Data.
Her kan du lese hele test-resultatet og se hvordan Netshop scoret på hvert punkt.
Les også:
- [19.12.2005] Komplett vant knepen seier foran MPX
- [07.12.2005] Test av PSData.no
NetLife Research er et uavhengig rådgivingsfirma innenfor Usability. Fagfeltet omhandler brukervennlighet og bruksopplevelse på web, software og andre digitale grensesnitt.
NetLife Researchs erfaring omfatter brukertesting, ekspertevalueringer, rådgivning i utviklingsprosjekt og redesign, og kurs. De har jobbet for flere av Norges største private bedrifter samt statlige departement og direktorater.