Thinfilm vil utfordre RFID

- Lanserer verdens første trykte matriseminne.

Minne og elektronikk trykt på plast, av samme type som benyttes i Cola-flasker. Det er forretningsideen til norske Thinfilm, med patentert teknologi som i sin tid ble utviklet av selskapet Opticom.

Det skal være et billig alternativ til tradisjonelle minnekretser basert på silisiumbrikker. Mens det kan koste 10 milliarder kroner å bygge en halvlederfabrikk, skal prisen for en trykkelinje til Thinfilm-minnet være 50 - 70 millioner kroner. Materialkostnadene oppgis også å være betydelig lavere.

I dag kunngjør Thinfilm at de begynner testproduksjon av et såkalt passivt matriseminne, et produkt som i første omgang dobler minnekapasiteten til 40 bit. I løpet av neste år forventes kapasiten å øke til 128 bit, som tilsvarer lagring av 16 tegn.

Ifølge selskapet er dette verdens første trykte passive matriseminne. Tidligere har plastminnet deres vært ment brukt i enkle spill og leketøy. Nå utvides bruksområdet.

- Det vi lanserer i dag gjør det mulig å sikre dokumenter, billetter, men kan også brukes til infokiosker, i butikkers fordelskort og lignende. Det er en billigere og bedre teknologi enn magnetstripe, sier kommunikasjonssjef Geir Harald Aase til digi.no.

Samtidig varsler selskapet at nyheten er et viktig skritt i et bredere perspektiv. På lengre sikt ser man for seg at trykt adresserbart minne, sammen med trykte transistorer, kan kobles med alt fra sensorer til skjermer og antenner. Det er snakk om komplette trykte systemer.

Konkurrent til RFID

Aase sier at logistikkanvendelser er helt åpenbare. En kapasitet på 128 bit skal være mer enn nok til å legge inn produktkoder, for å lage tagger til sporing av gjenstander.

Gjennom samarbeidet med Xerox-selskapet PARC (Palo Alto Research Center) skal Thinfilm trykke både minne og elektroniske kretser i samme prosess.

- Dette blir virkelig en konkurrent til RFID. Det vi nå utvikler sammen med PARC kombinerer matriseminnet med trykte kretser. Dette kan kobles mot en antenne og RF-logikk. Prisen per tag blir mye mindre enn en RFID.

Aase fremhever i sammenhengen også Googles ambisjoner om å kartlegge enhver gjenstand i verden, og søkegigantens innføring av kontaktløs kommunikasjon på mobiltelefoner, såkalt NFC (near field communication).

- For å komme dit trenger du veldig billige tagger. For lavkost elektronikk som skal trykkes i høye volumer er trykt elektronikk midt i blinken.

Han understerker at RFID-alternativet deres ikke kommer på markedet i år eller neste år, men at matriseminnet er en milepæl – på veien mot det han kaller "det virkelig store markedet".

Thinfilm har så langt utmerket seg med å prate om kunder og samtaler med interesserte aktører, uten å kunne vise til en eneste større ordre. Kommunikasjonsjefen hevder dette snart vil endre seg.

- Ting kan løsne når som helst. Nå har vi et nytt produkt ute, og et veldig godt samarbeid med PARC. Det ser veldig bra ut for oss fremover.

    Les også:

Til toppen