Selskapet kunngjorde tiltaket torsdag. Grepet kommer etter at amerikanske myndigheter har pålagt Tiktoks kinesiske eiere å se seg ut av selskapet i USA – eller å bli ilagt et forbud.
Tiktoks nye retningslinjer skal ramme medier med statlig tilknytning som prøver å nå målgrupper utenfor sitt hjemland med budskap om «aktuelle globale hendelser og anliggender. Dette gjelder innhold som ville ha dukket opp i plattformens «For deg»-strøm.
Videre nektes kontoene til slike aktører å annonsere «utenfor landene der det primært har tilknytning».
_logo.svg.png)

Tiktok definerer statlig tilknyttede medier som de «hvor publisert redaksjonelt materiale eller beslutningsprosesser kontrolleres eller påvirkes av en regjering».
Samtidig kunne Tiktok opplyse at selskapet i årets fire første måneder har identifiser og stoppet 15 påvirkningsoperasjoner med over 3000 tilknyttede kontoer. Blant annet oppgir selskapet å ha stoppet et nettverk som prøvde å påvirke indonesiere i forkant av landets presidentvalg, og et annet som forsøkte å påvirke innenriksdebatten i Storbritannia.

Meta og Tiktok: Stoppet kampanje om valget: – Problematisk