BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tilbyr gratis nummer

Telestyrelsen påla tidlig i vinter Tele Danmark å tilbakebetale penger til kunder som har fått for høye telefonregninger på grunn av operatørens eget takstrot. Nå har Tele Danmark bestemt seg for å anke saken, samtidig som 126.000 dansker tilbys nytt telefonnummer.

Øystein Kvistad
20. mars 1997 - 14:38

Telestyrelsen påla Tele Danmark å betale tilbake penger til kunder som etter de danske telemyndighetenes syn, hadde betalt for mye for visse lokalsamtaler. I utgangspunktet skal det betales lokaltakst for samtaler innenfor egen kommune og til nabokommunene.

Spørsmålet om overtaksering er oppstått fordi Tele Danmarks lokaltakstområder ikke alltid passer til kommuneinndelingen. Dermed har noen kunder vært knyttet til en sentral i nabokommunenes lokaltakstområde. I enkelte tilfeller har det dermed skjedd en overtaksering i forhold til om kunden istedet hadde vært knyttet til bostedskommunens lokaltakstområde. Samtidig har de samme kundene i andre tilfeller sluppet billigere unna, idet visse samtaler er blitt taksert som lokalsamtale istedet for som regionsamtale.

I en pressemelding påpeker Tele Danmark at de danske telemyndighetene har kjent til disse forholdene helt siden 1989 og ideelt sett burde kommet med pålegget om tilbakebetaling tidligere enn det som er blitt gjort. Tele Danmark anker derfor påbudet fra Telestyrelsen.

Samtidig beklager operatøren at kundene ikke er blitt godt nok informert om takststrukturen, og lover å komme med mer presis informasjon om takstgrensene.

I tillegg til å anke kravet om tilbakebetaling, legger Tele Danmark nå fram et forslag overfor Telestyrelsen om at de 126.000 kundene som er berørt av lokaltakstproblemene, kan bli takstmessig "omplassert" tilsvarende den enkeltes bostedskommunes takstområde. Dette vil i de fleste tilfelle innebære et nummerskifte, som Tele Danmark understreker vil være gratis. Ordningen, dersom den blir godkjent av Telestyrelsen, vil være frivillig for den enkelte abonnent. De som ikke ønsker takstmessig flytting får bli der de er.

Det hører nemlig med til historien at det også er mange som har spart en del på å være "feilplassert" i takseringsterrenget. Siden utvidelsen av lokaltakstområdene i 1990 har de totalt 570.000 abonnentene som da ble berørt samlet hatt en årlig innsparing i sine teleutgifter på 45 millioner kroner. Det høres kanskje mye ut, men utgjør faktisk ikke mer enn knappe 80 kroner per abonnent i gjennomsnittlig prisreduksjon.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.