BEDRIFTSTEKNOLOGI

TNO stenger debattsone

Telenor Online stengte i går debattsonen på SOL etter at innleggene fikk karakter av rene personangrep. En ruter som gikk i kne i går skapte enorme problemer både for Telenor Online og deres titusenvis av kunder.

Rune Fjeld Olsen
6. sep. 1996 - 16:00

Alt er tilsynelatende tilbake til normalt på SOL i dag. Hovedforsiden forteller om gratis rubrikkannonser, og at Staff bør straffes. Ingen forklaring på hvorfor SOL var nede i timesvis i går. Ingen beklagelse til kunder som ble rammet av sammenbruddet. Og administrerende direktør Bent Brugård er "i møte resten av dagen".

På SOL-debatt, som rasende privatkunder brukte som utløp for sin frustrasjon over SOL-problemer, er det stille. Og det betyr ikke at de nå er fornøyde. Alle innleggene med de illsinte knyttnevene mot Telenor Online er liksågodt fjernet.

- Da debatten gikk over på personangrep, ble diskusjonen usaklig og usmakelig. Derfor fjernet jeg enkelte av innleggene, sier Jan Moberg, ansvarlig for både SOL og øksingen av debattsonen. Han legger til at det er ironisk at det er de som hadde nettet for seg selv tidligere, som nå klager. - Nye kunder vet at nettet ikke er så raskt som det var, sier han.

Debattsonene vil være stengt i minst en uke fremover. Deretter vil Telenor Online vurdere den videre eksistensen til tjenesten.

Debatten fortsetter derimot på de norske nyhetsgruppene, og det synes Moberg er greit.

- Jeg skal ikke si at vi har rett. Jeg har god forståelse for at enkelte privatkunder reagerer, men jeg kunne ikke godta at debatten gikk såpass langt over streken, sier han.

- Men hva består egentlig problemene av?

- Hoved-ruteren vår på Skøyen gikk opp og ned i går, men rent teknisk vet vi ikke hvorfor, sier teknisk direktør i Telenor Online, Per Björck. Han regner med å ha flere svar på mandag, etter at de har avholdt statusmøte. Han legger også til at pågangen på leverandørene er såpass ekstrem fra hele markedet, at de ikke klarer å levere varene tidsnok.

Björck forsøker også å berolige sinte kunder med å fortelle at det nå endelig gjøres noe med problemene. - Vi legger om til faste linjer i infrastrukturen, vi har bestilt fire nye routere - som skal være operative innen 26. september, og i løpet av neste uke installerer vi to nye servere med langt bedre kapasitet enn det vi har per i dag, sier han.

Men dette er vel noe som strengt tatt burde vært gjort for lenge siden? - Hvis du hadde visst hvor mye vi har jobbet oppover i systemet for å oppjustere estimatet over antall kunder, ville du ha takket oss, sier en tydelig stresset Björck. Det kan bety at det er et gap mellom teknisk utvikling og markedsapparatet i Telenor Online. For at jakten på nye kunder har vært mer intensiv enn oppgraderingene av maskinpark og linjer er det vel ingen som kan nekte for. Men Björck forsikrer oss om at dette ikke er tilfellet nå.

- Veksten er relativt ekstrem, ikke bare hos oss, men i hele markedet. Det vokser fortere enn noen kunne ane, og det kjenner jeg på pulsen hver eneste dag. Men jeg føler meg komfortabel med utviklingen nå, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra