Tro på e-nissen?

De første rapportene om fjorårets e-jul er forlengst kommet og varierer fra avdempede «bra» til intetsigende «som ventet». Detaljene er likevel interessante.

Erfaringene fra 1999, ut over at omsetningen ikke ble så høy som optimistene håpet på, var at en ganske stor andel av gavene kom for sent. Noen kom aldri fram.

Postverkets juletradisjoner
Jeg har vokst opp med slekt i utlandet, men føler meg aldri helt vel når jeg ser postverkets liste over når pakker bør sendes for å være framme til jul. For en middels stor pappeske er ikke verden blitt så mye mindre de siste årene.

Likevel, den viktigste detaljen fra fjorårets e-jul er de store amerikanske nettbutikkene som rapporterte at folk startet å bestille e-gaver 3-4 uker tidligere enn i 1999. Kundene tilpasser seg altså e-kulturen. En større del av gavene kommer dermed tidsnok fram og flere vil stole på e-nissen neste jul.

Kulturell tilpasning og større tillit er ganske viktige faktorer for veksten innen e-handel. Dog er det i desember mange får litt mer i lønningsposen. Den tradisjonen kan det bli vanskelig å endre på.

Tradisjonell julehandel
Hvilke mottrekk kan vi regne med fra den tradisjonelle varehandelen? En mulighet er av salget starter avskrekkende tidlig for å få folk til å angre på sine e-kjøp. Likevel, det er en kjennsgjerning at folk stadig vil glemme en del slekt og venner, eller kanskje føler et større behov for å være gavmild etter julebordsesongen enn på det tidspunkene e-gaver bør bestilles. Det tar vel også litt lengre tid før folk blir fortrolige med å kjøpe krystall og porselen i nettbutikker.

En annen mulighet er at de tradisjonelle butikkene utnytter nettbutikkenes tidlige markedsføring av julen. Det har alltid hatt sine fordeler å gjøre unna innkjøpene noen uker før det store rushet inntar butikkene.

Og sist, men ikke minst, det kan hende at folk oppfatter det som lettere å bytte gaver kjøpt i butikker enn de som er kjøpt på nett.

Julenisseverkstedet.com
Nettbutikkenes mottrekk, dersom folk opplever det som et problem å bytte gaver, kan bli å innføre e-ønskelister. Her kan de håpefulle føre opp det de ønsker seg, og smart programvare kan sørge for at ikke alle snille, men rådville givere kjøper det samme.

Jeg kan heller ikke se at nettbutikkene har utnyttet potensialet som ligger i å selge e-gavekort. Her kan kan de enda mer rådville og de ekstra glemsomme utsette gavekjøpene til etter julemiddagen. En lønnsom nisje for m-handel, men husk å wappe gavekortet før nettet bryter sammen fordi hele mobilfolket skal sende små videoklipp av barna som pakker opp gavene.

Et spørsmål som også må ligge ubesvart til framtidige juler er om e-nissen vil føre til en vekst i salg av nisjeprodukter. Netthandel er et funn når man skal finne gaver til dem som har nesten alt. Min favoritt for tiden er trådløs fartsmåler for rulleskøyer (se bilde). Et hjul med elektronikk sender informasjon om farten til et digitalt armbåndsur. Nå vil sikkert de motebevisste vente til det kommer en versjon med bluetooth, og for bekymrede foreldre er dette et lite skritt fram mot å få en ferdsskriver for fjortenåringer.


Som nok en dings til et digitalt roterom er fartsmåleren spennende nok til flere snurrende prosjekter. Med andre ord, et godt hjul for noen av oss.

Til toppen