GOOGLE

Utvider Google Drive med kunstig intelligens og alternativ til lokal filserver

Google Drive blir bedre til å håndtere sensitive virksomhetsdata, sier IT-kjempen. Ny funksjon kan samtidig la bedrifter droppe filserveren.

Google Drive får nye funksjoner for bedrifter.
Google Drive får nye funksjoner for bedrifter. Bilde: Google
Magnus Boye, <a href="https://www.version2.dk/artikel/google-bolstrer-google-drive-virksomheder-med-machine-learning-1074319">version2.dk</a>
13. mars 2017 - 10:16

Gmail og Google Drive har vunnet innpass i mange bedrifter som et alternativ til Microsoft Office 365. Nå utvider imidlertid IT-kjempen med flere funksjoner som skal gjøre skytjenesten mer attraktiv for bedrifter, særlig de som ennå ikke har flyttet til skyen.

– Når store virksomheter flytter til skyen er det mer å tenke over, som risiko for datalekkasje, problemfylte migreringer og kompatibilitet med legacy-verktøy, skriver Googles produkssjef Alex Vogenthaler i et blogginnlegg.

Les også: Gmail åpner for offisielle add-on-partnerskap (version2.dk)

Alternativ til filserver

Det mest bemerkelsesverdige verktøyet er den såkalte Drive File Stream, som blir presentert som et alternativ til en vanlig filserver.

Drive File Stream gjør det mulig å få adgang til Google Drive-filer på PC-en, men uten behov for å hente filene ned til din egen datamaskin. Filene blir i stedet strømmet fra skyen on-demand. Ideen er at medarbeidere kan arbeide i for eksempel Word eller Photoshop på filer som automatisk lagres til skyen.

Google har også presentert en såkalt Quick Access-funksjon som utnytter samme type maskinlæring som er implementert i Gmails Smart Reply, som foreslår svar til eposter.

Quick Access forutser hvilke filer du skal bruke når, hvem du vil dele filer med, når møter finner sted, og så videre – og tilpasser brukergrensesnittet etter dette. Ideen er at man kan bruke mindre tid på å lete på disken, fordi disken vet hva du leter etter.

Les også: Microsoft utfordrer Slack med Teams i Office 365 (version2.dk)

I første omgang kommer Quick Access til iOS og Android-enheter, men funksjonen vil snart også komme til nettleserversjonen.

Google Vault og Team Drives

Blant de nye funksjonene finner vi ogås Google Vault, som ifølge Google skal gjøre det enklere å sørge for at bedriften overholder dataregler (policies), som for eksempel de kommende europeiske personvernreglene GDPR

Vault-funksjonen gjør det mulig å sette opp data-policyer som sletter data etter en bestemt periode.

De nye enterprisefunksjonene inkluderer også Team Drives, som skal gjøre det lettere å styre hvilke grupper som har tilgang til hva. Funksjonen utnytter Google Groups, så man kan tildele en gruppe adgang til filer – i stedet for enkeltbrukere.

Til slutt varsler Google at de kjøper opp verktøyet AppBridge, som skal implementeres for å hjelpe virksomheter over på Googles skytjeneste. Funksjonen kan ifølge Google migrere en bedriftsintern løsning, eller en eksisterende sky/hybrid-løsning til Google Drive og samtidig fastholde alle tillatelser og en eksisterende organisering. 

Artikkelen kommer fra version2.dk

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.