Valgte TVNorge fremfor svensk King Kong

Den nye TVNorge-sjefens siste oppdrag var i det svenske mobilselskapet King Kong. De kvinnelige gründerne prøvde å rekruttere ham til en sjefstilling, men han valgte å jobbe i gamlelandet.

Morten Aass heter den nye administrerende direktøren i TVNorge som skal starte den 19. august i sin nye stilling. Den nye, ukjente TV-sjefen har de siste årene hatt tilholdssted i Stockholm hvor han blant annet jobbet for Bonnier i et par år.

Han var grunnlegger for InfoCom Bonnier Specifique AB, et svensk multimedieselskap, som mot slutten av 1999 ble dannet som et søsterselskap til norske SatNet. Selskapet posisjonerte seg som leverandør av web-TV-teknologi, design av web-TV-konsepter og produksjon av innhold som ble streamet live eller lagt i søkbare arkiver, blant annet gjennom et samarbeid med Ingram Micro Norway i Norge.

Les historikken her:


Men i fjor sluttet han som direktør i Infocom og startet som konsulent i mobilselskapet King Kong, et selskap som egentlig har det enormt lange navnet King Kong mobile internet content provider & Concept Communication.

Da digi.no ringer en av av mobilselskapets grunnleggere, blir hun både overrasket og opprømt over beskjeden at Aass har fått ny jobb i Norge.

- Sier du det? Så utrolig bra. Jeg er helt overbevist om at han kommer til å bli en bra sjef. Det gleder meg virkelig at han har fått en slik jobb. Vi har jo selv prøvd å få ham som sjef hos oss, sier Madeleine Stenberg som er en av kvinnene som var med på å dra i gang King Kong i 2000.

- I snart to år har vi jobbet med fokus på mobilt Internett, sett fra kvinners perspektiv. Vi fant ut at det var et behov for det i en mannsdominert teknikkverden. Det er mest 'killar' og 'gubbar' som jobber med dette i Sverige, sier hun.

Hun innrømmer at markedet har vokst langsommere enn de hadde trodd, men selskapet kjører i dag et samarbeid med teleoperatøren Vodafone på en tjeneste som heter "MobilStar". MobilStar er et tilbud om å la en kjendis legge inn svarmelding på mobilen din.

I høst skal King Kong lansere en mobilportal for damebladet Amelia, som er en av de største på sitt område i Sverige. Bladet har kvinner i alderen 25-50 år som målgruppe og et opplag på 120.100 pluss en stor leserskare på 457.000 svenske damer (statistikk fra år 2000). Stenberg håper at samarbeidet vil føre flere kvinner over på mobile tjenester.

- Innholdet er det som driver bruken. Kvinner vil ha hverdagsstoff og vil skape sine egne communities. Temaer som bryllup, kropp og barn opptar fortsatt kvinner, sier Stenberg som har sin bakgrunn fra TV-bransjen. Hun jobbet som TV-produsent i Wegelius, et produksjonsselskap der Morten Aass var ansatt som sjef fra 1996 til 1999.

- Ja, det er der vi kjenner hverandre fra, sier hun.

Men nå forsvinner han altså tilbake til hjemlandet. Og TVNorge-ledelsen er fornøyd, etter å ha lett over ett år etter den brå avgangen til Pål Trælvik.

Les saken her:

- Vi er meget fornøyd med at Morten Aass har takket ja til å bli TVNorges nye administrerende direktør. Morten har bred erfaring innen TV-produksjon, og jeg er overbevist om at TVNorge vil dra nytte av hans kreative visjoner og hans kvaliteter som leder. Med ham som ny administrerende direktør forventer vi at TVNorge vil utvikle sin profil og fortsette å bygge videre på kanalens program og kommersielle fremgang, sier Markus Tellenbach, styreformann i TVNorge og konsernsjef i SBS Broadcasting, i en pressemelding i forbindelse med ansettelsen.

Til toppen