VG vil entre multimedia-racet

VGs samarbeid med KPNQwest (tidligere EUnet) legger til rette for at journalistene i VG Multimedia kan få utbytte av de digitale videokameraene sine.

Avtroppende multimedia-redaktør i VG, Frode Nielsen, forteller at Internett-tilbyderen KPNQwest ble valgt som samarbeidspartner til VGs nye portal, Enter.vg, på grunn av selskapets fokus på bredbånd.

VG har investert to millioner kroner på bruk av ny teknologi. Alle avisens 18 multimediajournalister er utstyrt med digitale videokameraer og bærbare Sony PCer, forteller Nielsen.

- Vi har sett på mange leverandører, og bestemte oss for den leverandøren som har jobbet mest med bredbånd, og som er er en stor aktør på området.. Vi vet at det går mot at forbrukere vil få ADSL/DSL (digitale linjer som er mange ganger raskere enn ISDN-linjer, red. anm.) hjemme, og vi vil ha en infrastruktur som er tilpasset dette.

Nielsen opplyser at VG har samarbeidet med KPN (dengang EUnet) siden 1997 med drift av VG Nett.

- KPNQwest har denne infrastrukturen i dag også, og både hastighet og tilgang er bra, sier Nielsen som legger til at Enter.vg vil ha en egen stab som skal drifte nettstedet, samt egne redaksjonelle medarbeidere som vil ha hovedansvaret for Enter.vg-innholdet.

VG har i tillegg inngått avtaler med en rekke innholdsleverandører og samarbeidspartnere til Enter.

- Listen utvides hele tiden, men per i dag har vi avtaler med vinmagasinet Apéritif, Barnimagen, DinSide, IT-avisen, Foreldrenett, CNN Norge, PCWorld, musikkavisen Puls, Computerworld, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Tiqe, NRK P3, TV 2, og spillprodusenten FunCom.

- Du er på vei ut av VG Multimedia, men sa til digi.no tidligere i vinter at du ville "gjøre unna" visse ting først. Er dette en av disse tingene?

- Ja. Men jeg drar ikke ennå. Det kommer mer...

- Er det ikke litt sent å komme med ny portal nå?

- Som en del av Schibsted-konsernet har vi hatt begrensninger på når vi kunne sette igang. Vi måtte lansere senere enn vi ville selv. Men vi har tro på denne tjenesten, og den skiller seg fra de andre ved at VG "jobber sammen med" leseren. Det betyr at leseren kan skreddersy sin egen portal, og bestemme mye av innholdet selv.

- Det var Sprays varemerke da de lanserte også..

- Ja, men siden vår er annerledes, fastholder Nielsen.

Foreløpig er prosjektleder Rune Fjeld Olsen leder for portalen, eller "nettsenteret" som VG velger å kalle det..

Hva synes så SOL om VGs portalsatsning?

Direktøren er ikke interessert i å kommentere dette noe videre.

- Vi skal ikke bry oss så mye om hva andre gjør. Vi skal fokusere på og konsentrere oss om egne satsinger, sier SOL-direktør Kristin Skogen Lund til digi.no.

- Vi må bare konstatere at konkurransen øker. VG har vært en seriøs nettaktør i lang tid, så det er ikke overraskende at de kommer med noe nytt nå.

Til toppen