BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil kapre ERP-kunder med gratis programvare

24SevenOffice gjør en vri, og tilbyr gratis programvare for å få tak på små bedrifter i vekst.

16. apr. 2007 - 09:14

ERP-løsninger kan koste en bedrift med 50 ansatte titalls millioner med serverpark, dyre konsulenter, oppgraderinger, tilpasninger og vedlikehold. Veldig mange bedrifter har ikke råd eller kompetanse til å drifte slike løsninger.

Mot småbedriftene er det spesielt leverandørene Avendo, 24SevenOffice, Mamut og Datax som i dag har blitt store på slike løsninger.

Nå vil 24SevenOffice sikre seg et godt grep om små- og mellomstore bedrifter fra 5 til 50 ansatte, og tilbyr gratis å velge et system de også kan vokse i. Bedriftene slipper alt ansvaret med drift, back up og oppdateringer.

Gratispakken blir tilbudt til bedrifter med opptil fem brukere. Bedrifter med over fem brukere må fortsatt betale for systemet.

- Det er tjenestene med oppgradering og backup vi vil tjene penger på. Alle tjenester er web-basert, og kunder kan spare opptil 75 prosent av det en tradisjonell ERP-løsning ville ha kostet, hevder daglig leder Ståle Risa i 24SevenOffice.

Han tror programvare på sikt blir gratis også for de større, men at man må betale for tjenester rundt, som for eksempel skanning av bilag, IP telefoni, regnskapsføring og inkasso.

24SevenOffice lanserer som første SaaS (Software as a Service) selskap i verden i dag en gratis versjon av sitt forretningssystem. På samme måte som Open Source miljøene banet vei for gratis tradisjonell programvare vil SaaS bane vei for gratis online programvare.

- Vi vil med dette endre totalt premissene i programvare markedet. Dette vil på sikt tvinge alle de tradisjonelle aktørene til å endre sin forretningsmodell, sier Stian Rustad i 24SevenOffice.

24SevenOffice gjør det mulig å knytte alle mulige tjenester sammen i et system. Det er nettopp fra tjenestene de mest vesentlige inntektene vil komme i fremtiden mener selskapet som leverer til alt fra integrerte bank transaksjoner i samarbeid med Fokus Bank til regnskap som blir prekontert i India.

Samhandlingssystemet i 24SevenOffice vil inneholde e-post, gruppekalender, felles kunderegister (webbasert og tilgjengelig på mobilen), og pop-up beskjeder. Dette vil gi mange SMB bedrifter en oversikt over alle ansattes møtevirksomhet, i tillegg til et felles og oppdatert kunderegister for alle i bedriften.

En selger i CRM systemet kan legge til all kundedata automatisk, samtidig som han tar en kredittsjekk uten å bevege seg ut av 24SevenOffice. En selger kan også ringe direkte fra CRM systemet, gjerne med IP telefoni.

Systemet vil blant annet inneholde komplett faktureringssystem uten funksjonelle begrensninger, samhandlingssystemer som kan erstatte behovet for Exchange server, og online filområde.

Salget vil skje mot Norge, Sverige og England der 24SevenOffice er godt etablert med i alt 6.800 brukere. Selskapet har 50 ansatte og omsatte for 16,8 millioner kroner i fjor med et minusresultat på 19.8 millioner. Rustad tror at dersom partneravtalen slår til, vil 24SevenOffice gå i pluss i løpet av året.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.