Socialcast fungerer som det sosiale navet for bedriftens ansatte, data og applikasjoner, og fungerer som intern Twitter og Facebook.

Vinner fram som «intern Facebook»

Svært ulike bedrifter har fått øynene opp for Socialcast.

San Francisco-bedriften Socialcast har siden 2005 levert samhandlingsteknologi til bedriftsmarkedet. De beskriver sitt produkt – også kalt Socialcast – som en «motor for aktivitetsstrømmer i bedriften«, og som en «samarbeidsorientert plattform for mikroblogging som forener bedriftens ansatte, data og applikasjoner i sanntid».

Blant teknologibedrifter som har valgt Socialcast de siste årene er NASA, Avaya, Philips Electronics, Nokia og SAS Institute (alle lenkene i dette avsnittet viser til artikler i kjente tidsskrifter om hvordan disse bedriftene bruker Socialcast).

Felles for mange av disse er at de bygger Socialcast inn i et Sharepoint-miljø, og bruker tjenesten som nav mot datakilder, interne blogger, prosjektverktøy, wikier med mer. Poenget er at Socialcast ikke nødvendigvis erstatter verktøy man allerede har, men forenkler og fremmer samhandling ved å fungere som informasjon- og kontaktsentral. I SAS Institute, som har brukt Socialcast siden februar i år, heter tjenesten rett og slett «The Hub».

Socialcast fungerer som det sosiale navet for bedriftens ansatte, data og applikasjoner, og fungerer som  intern Twitter og Facebook.
Socialcast fungerer som det sosiale navet for bedriftens ansatte, data og applikasjoner, og fungerer som intern Twitter og Facebook.

Socialcast leveres i tre nivåer: «Basic» er gratis, og er beregnet på bedrifter og organisasjoner som vil utforske mulighetene. «Small Business» er for miljøer med opptil 1000 brukere. Denne varianten leveres som tjeneste over nett, til fra 3 dollar per bruker og oppover avhengig av hvor mange funksjoner man velger. «Enterprise» skal kunne håndtere opptil 200 000 brukere, og kan også leveres forhåndsinstallert i en VMware virtuell server eller gjennom Amazon EC2.

Det grunnleggende i Socialcast er at aktivitetsstrømmer presenteres på brukerens sider på samme måte som venners meldinger på en Facebook-side. En egenskap kjent som «Reach» gjør det mulig å bruke Facebook-aktige widget for å «like», dele eller kommentere sider som styres av Sharepoint eller andre systemer for innholdsforvaltning. I stedet for «like» kan man velge noe mer profesjonelt, for eksempel «Anbefales».

På samme måte som man kan delta i ulike grupper på Facebook, gir Socialcast anledning til å melde seg på forskjellige interesse- og faggrupper. Det er en gjengs erfaring fra brukerne hos de ulike Socialcast-kundene at dette knytter ansatte tettere sammen på tvers av landegrenser.

Et interessant fenomen er at Socialcast gjør det overflødig å beholde sosiale tjenester knyttet til annen bedriftsprogramvare. SAS Institute bruker CRM fra Salesforce.com, og hadde derfor mange brukere også på Salesforce.coms Chatter. Etter noen uker med Socialcast viste det seg at Chatter lå praktisk talt ubrukt.

En annen erfaring er at Socialcast får samme følge for intern e-post i en bedrift som Facebook for e-post mellom venner: E-postflommen reduseres kraftig, fordi det ikke lenger er behov for masseutsending av e-post.

Til toppen