Analysebyrået Jupiter MMXI har i en ny undersøkelse kåret vinnerne innen B-2-B markedet. Med basis i 500 eksisterende B-2-B markedsplasser selskapet har undersøkt har de funnet ut at bare 100 vil overleve på lang sikt.
Hovedkriteriet for å overleve er at markedsplassene allerede har opparbeidet et høyt transaksjonsvolum. De nettmarkedsplassene som ikke allerede viser et høyt volum vil få store problemer med å få innpass i sine respektive markeder.
Analytikerne har beregnet at B-2-B handel i dag med et volum på 200 millioner euro representerer 1,5 prosent av all europeisk handel. Selskapet spår at dette volumet kommer til å øke til 1,8 milliarder euro innen 2004.
I tillegg må markedsplassene som skal overleve ha støtte og eierskap av ledende bedrifter innen den spesifikke bransjen. Disse støttespillerne må gi markedsplassen troverdighet, finansiell styrke og samtidig tilføre forretning i form av transaksjoner.
Det tredje viktige kriteriet for en vellykket markedsplass er at de må ha en multikanal tilnærming. Online aktivitetene må integreres med Offline-service som tilgjengelighet via telefon og muligheter for lokal kundestøtte.
Basert på disse kriteriene har analyseselskapet kåret de ti B-2-B markedsplassene som ligger best an til å bli en suksess ;
Markedsplass | Land | Bransje |
Acequote | UK | Kontorutstyr |
Band-X | UK | Båndbredde |
BuildOnline | UK | Bygg |
eumediX | NL | Medisinsk utstyr |
eu-supply.com | SE | Bygg |
Goodex | DE | Industriartikler |
IngredientsNet.com | EI | Næringsmiddel |
mondus | DE | Kontorutstyr |
PEFA.com | BE | Fisk |
Phonetrade | SE | Mobiltelefoner |