Mobile betalingsløsninger

Vipps-sjefen tror de fleste korona-nødløsningene er kommet for å bli

Vipps gikk forbi Paypal og faktura som betalingsform ved netthandel i 2020. Men det er nå det virkelige slaget om netthandelen starter, tror Vipps-sjef Rune Garborg.

Netthandelen er i ferd med å gjennomgå et teknologiskifte nå, og det vil Vipps-sjef Rune Garborg være med på.
Netthandelen er i ferd med å gjennomgå et teknologiskifte nå, og det vil Vipps-sjef Rune Garborg være med på. (Foto: Gorm Kallestad/NTB)

Vipps gikk forbi Paypal og faktura som betalingsform ved netthandel i 2020. Men det er nå det virkelige slaget om netthandelen starter, tror Vipps-sjef Rune Garborg.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Klikk og hent, QR-skanning av barmenyer ved bordene, og pushing av frisørens vippsnummer når han har klippet deg: Næringslivets nødløsninger for å kunne holde åpent og ta i mot kunder under Korona-pandemien har vært mange. Og betaling via Vipps har vært et element i de fleste av dem. Ta for eksempel QR-kodene vi har lært oss å skanne hver gang vi skal på pub.

I fjor på denne tiden, selv noen uker ut i pandemien, var det få i Vipps-systemet som tenkte mye på QR-koder. Og på inntektssiden var det absolutt ingen spor av det som av mange var avskrevet som en utdatert teknologi.

– Nå står betaling via QR-koder for en betydelig del av inntektene våre, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

En QR for alt

Les også

Han tror ikke det blir mindre QR-kodeskanning på oss framover.

– Jeg tror ikke man kommer til å selge produkter uten at det er QR-koder involvert. Og det kommer til å forandre hvordan man annonserer. Får du lyst på noe i en annonse, skulle det bare mangle at du ikke kan gjennomføre hele kjøpet der og da, og legge inn både betalings- og leveringsinformasjon ved å skanne QR-koden med mobilen. Og får vi bakt inn en løsning hvor du kan sende varen som gave i samme slengen, så åpner vi opp et helt nytt marked, sier Garborg.

Korona-pandemien har ført til at det er utviklet mange nødløsninger for å kunne holde forretninger og serveringssteder i drift. Mange av disse løsningene vil overleve pandemien, tror Rune Garborg. Foto: Ciro De Luca/Reuters/NTB

Han synes QR-kodene er den aller mest spennende av de nye løsningene som har kommet på grunn av pandemien, men han tror de fleste av nødløsningene forretninger og bedrifter har tatt i bruk for å klare å holde driften i gang gjennom pandemien, kommer til å være i bruk også når pandemien er over.

– Mange av disse løsningene har jo fordeler ved seg som gjør at de vil bli foretrukket uansett. tenk bare på hvordan vi bestiller mat og drikke på utesteder nå. Det er både mer kostnadseffektivt enn måten man gjorde det på før, og det gjør det mulig å yte bedre service enn før. Da er det ingen grunn til å skifte tilbake, sier Garborg.

På samme måte tror han mange kommer til å tilby klikk og hent-løsninger og ha kontaktløs Vipps-betaling i kassa også i post pandemi-verdenen.

Les også

Tilgjengelig overalt

Vipps får cirka 50 nye bedriftskunder hver dag - det siste året har 8000 norske bedrifter skaffet seg en betalings- eller loginløsning i regi av Vipps. QR-koder gjør det allerede mulig å betale med Vipps i mange kortterminaler, og snart vil du kunne betale med Vipps på 90 prosent av butikkene i Norge.

Garborg vil ikke spå kortterminalens død ennå, men han tror vi snart kan komme til å se at de yngste kundene lar betalingskortene sine ligge igjen hjemme, og betaler via mobilen.

– Vi begynner å komme dit at betalings- og loginløsningene våre er tilgjengelig overalt, og det er viktig, sier han.

For det er det fundamentet Vipps skal stå på når de nå går inn i kampen om den internasjonale netthandelen - der konkurrentene er de virkelig store aktørene som for eksempel Apple og Amazon. 

Netthandelen med fysiske varer ble mer enn doblet i 2020, og selv om nettkjøp av reiser og transport ble halvert på grunn av Korona, har Vipps opplevd en voldsom vekst. I fjor gikk de forbi Paypal og vanlig faktura som betalingsform. Men Garborg mener at netthandelen er i ferd med å gjennomgå et teknologisk skifte nå, som kommer til å skje fort, og som det er viktig å henge med på om man vil vokse videre.

Allerede i år tror han de fleste nettbutikker vil få loginløsninger som gjør at man slipper å taste inn leverings- og betalingsopplysninger i skjemaer når du skal bestille og betale.

– Teknologien og løsningene er klare - det er bare å ta dem i bruk, for kundene vil ha det. Det er både enklere og tryggere. Folk liker ikke at de må taste inn kortnummer, CVC-kode og utløpsdato i dag, og det er totalt unødvendig at de må gjøre det, sier Garborg.

Han forteller at Vipps får mange henvendelser fra utenlandske aktører om disse løsningene og tror det blir viktig å kunne vise til hurtig produktutvikling for å kapre posisjoner i den internasjonale netthandelen.

– Det er utrolig viktig å være aktiv nå, å respondere på behovene aktørene har akkurat her og nå. Det gjelder å levere raskest mulig på disse behovene, for veldig mye av slaget om den internasjonale netthandelen kommer til å avgjøres av om man kan levere raskt.

Les også

Må samarbeide for å vinne

Men produktutvikling er ikke nok. Garborg tror ikke det er mulig å møte konkurransen fra de globale aktørene alene.

– At Vipps har fått en så sterk posisjon i Norge, skyldes at vi har en bred forankring med de fleste bankene i ryggen. Og det er det samme internasjonalt. Det er ingen av bankene som vil vinne konkurransen alene, sier han.

Vipps inngikk i fjor høst et samarbeid med Visa om å utvikle en europeisk mobil lommebok, og er involvert i EMPSA (European Mobile Payment Systems Association), en sammenslutning av 12 nasjonale mobile betalingsløsninger, som har som mål å harmonisere mobile betalinger i Europa .

Garborg håper resultatet av disse prosjektene blir at vi snart får løsninger som gjør det mulig å betale på tvers av lommebøkene i Norden, og etter hvert også i resten av Europa.

– Det er ingen tvil om at for nordiske bedrifter vil det være en stor fordel om vi får til en interoperabilitet mellom Vipps i Norge, Swish i Sverige og Mobile Pay i Danmark og Finland. 

Les også

Vil øke mobil-markedsføringen

I oktober i fjor lanserte Vipps sitt eget mobilabonnement. En undersøkelse de gjennomførte i forbindelse med lanseringen viste at tre av ti nordmenn opplevde mobilabonnementet sitt som, dyrt, komplisert, uoversiktlig eller frustrerende, og 700.000 ønsket å bytte leverandør.

Hittil er det imidlertid bare litt over 7.000 nordmenn som har blitt mobilkunde hos Vipps.

– Vi har startet litt forsiktig. Tilbakemeldingene er knallbra, og «word of mouth» er viktig. Men når man ser hvor mye de andre mobilaktørene bruker på markedsføring, så er det klart at vi også må spenne markedsføringsmuskelen, og øke innsatsen her, sier Garborg.

Vipps har nettopp gått ut med en målsetning om å mangedoble kundemassen, men Garborg sier til Digi.no at abonnementstallene ikke må telles i hundretusener for at de skal tjene penger.

– Vi hadde allerede plattformene med faktureringsløsninger og brukermasse da vi startet opp, så kostnadene er ikke store for oss. Jeg tror vi kommer til å tjene penger i løpet av et års tid. Vi er kommet for å bli, sier han.

Når vi spør om det er andre områder enn mobiltelefoni hvor Vipps kan komme til å starte opp egne tjenester, blir Garborg hemmelighetsfull.

– Vi startet med mobiltelefoni fordi vi så en mulighet til å forenkle forretningsmodellen for kundene. Og for Vipps representerer alle områder hvor det er  mange brukere, hyppig bruk og vanskelig å holde oversikt over prisingen, en mulighet for å forenkle.

– Da kommer det vel et Vipps-abonnement på elektrisitet, da?

– Jeg vil ikke si noe om hvilke markeder vi eventuelt kan komme til å se på. Men vi har observert at det er flere andre markeder hvor forretningsmodellen er komplisert for kundene i dag, sier Garborg.

Han vil imidlertid stresse at det er betalingsløsninger som kommer til å være hovedgesjeften til Vipps også framover.

– De aller fleste hos oss jobber med å forenkle betalings- og ID-løsninger, sier Garborg. – Og om vi skulle begynne med noe nytt, så vil det komme i tillegg - det skal ikke gå på bekostning av hovedproduktet vårt.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen