Yahoo Japan vraker Bing

Inngår heller samarbeid med erkerivalen Google.

Yahoo Japan vraker Bing

Inngår heller samarbeid med erkerivalen Google.

Det meste innen søkemotorer dreier seg om Google. De er størst med skyhøy margin i de fleste land, selv om Microsoft forsøker å yppe seg med sin Bing.

I fjor inngikk Yahoo et partnerskap med Microsoft, i et forsøk på å fravriste markedsleder Google trafikk. Avtalen ble endelig godkjent av myndighetene i USA og EU så sent som i februar.

De neste ti årene skal Yahoos søketjenester globalt drives av Microsofts søkemotor Bing, mens Yahoo selv skal stå for salg og markedsføring.

Men i Japan har pipen fått en annen lyd, som Microsoft neppe trives med.

Der har Yahoo nettopp inngått et samarbeid nettopp med erkerivalen Google.

Cnet avslørte avtalen i går, og det nye partnerskapet ble senere bekreftet i et blogginnlegg fra Google (på japansk).

Her går det frem at Yahoo i Japan tar i bruk Googles søkemotor, og at de også skal bruke søkegigantens teknologi for å levere annonser. Inntektene fra annonsesalget deler de begge etter en ikke nærmere angitt fordelingsnøkkel.

Yahoo i Japan kan gjøre dette fordi selskapet faktisk ikke er heleid av Yahoo sentralt. Yahoo er ikke engang majoritetsaksjonær, men må nøye seg med en 35 prosentsandel. Den største eieren i Yahoo Japan er selskapet SoftBank Corp med sine 40 prosent, ifølge Cnet.

Den japanske avdelingen stod dermed fritt til å velge hvilken leverandør av søkealgoritmer de ønsket.

Ifølge oppslaget hos Cnet er Yahoo størst i Japan med en markedsandel på over 56 prosent. Google kan på sin side skilte med 31 prosent, mens Microsoft knapt har 3 prosent av landets søkemotormarked.

    Les også:

Til toppen