Yahoo Japan vraker Bing

Inngår heller samarbeid med erkerivalen Google.

Det meste innen søkemotorer dreier seg om Google. De er størst med skyhøy margin i de fleste land, selv om Microsoft forsøker å yppe seg med sin Bing.

I fjor inngikk Yahoo et partnerskap med Microsoft, i et forsøk på å fravriste markedsleder Google trafikk. Avtalen ble endelig godkjent av myndighetene i USA og EU så sent som i februar.

De neste ti årene skal Yahoos søketjenester globalt drives av Microsofts søkemotor Bing, mens Yahoo selv skal stå for salg og markedsføring.

Men i Japan har pipen fått en annen lyd, som Microsoft neppe trives med.

Der har Yahoo nettopp inngått et samarbeid nettopp med erkerivalen Google.

Cnet avslørte avtalen i går, og det nye partnerskapet ble senere bekreftet i et blogginnlegg fra Google (på japansk).

Her går det frem at Yahoo i Japan tar i bruk Googles søkemotor, og at de også skal bruke søkegigantens teknologi for å levere annonser. Inntektene fra annonsesalget deler de begge etter en ikke nærmere angitt fordelingsnøkkel.

Yahoo i Japan kan gjøre dette fordi selskapet faktisk ikke er heleid av Yahoo sentralt. Yahoo er ikke engang majoritetsaksjonær, men må nøye seg med en 35 prosentsandel. Den største eieren i Yahoo Japan er selskapet SoftBank Corp med sine 40 prosent, ifølge Cnet.

Den japanske avdelingen stod dermed fritt til å velge hvilken leverandør av søkealgoritmer de ønsket.

Ifølge oppslaget hos Cnet er Yahoo størst i Japan med en markedsandel på over 56 prosent. Google kan på sin side skilte med 31 prosent, mens Microsoft knapt har 3 prosent av landets søkemotormarked.

    Les også:

Til toppen