JUSS OG SAMFUNN

Yahoo! saksøkes for forfølgelse

Yahoo!, nettets største portal, havner nå i en rettstvist med staten Texas. Anklagen er ulovlig overvåkning og forfølgelse.

Sigvald Sveinbjørnsson
18. feb. 2000 - 17:38
DoubleClick
Les:
Michigan saksøker DoubleClick
Personvernaktivister avviser DoubleClicks forsvarskampanje
Serverer småkaker for første gang i det amerikanske Senatet
DoubleClicks nettsteder bombardert med e-post
Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor

Yahoo!New York TimesBroadcast


I følge texansk lov er det ulovlig å følge etter noen (eng. "stalking") slik at vedkommende frykter for egen, familiens og eventuelle eiendommer.

Dallas-advokaten Lawrence J. Friedman sier til New York Times, at Yahoo!s bruk av småkaker, plantet i brukerenes datamaskiner, er "overvåking av uskyldige".

I et brev til Yahoo! og Broadcast skriver Friedman at småkake-teknologien Yahoo! benytter seg av "gjør selskapet i stand til å se, spionere, overvåke og alalysere surferenes vaner, preferanser og smak."

Siden Yahoo! setter inn en kode i maskinen til surferen, kan dette være en potensiell fare for eierens eiendom, mener advokaten.

Han skriver videre at denne informasjonen, som er samlet inn uten brukerens samtykke, er med på å bemidle selskapene på brukerens bekostning.

At Yahoo! og andre som plasserer ut småkaker på brukerenes maskiner, stjeler plass, er et av hovedmomentene til Friedman.

- Det er det samme som å plassere et videokamera på spisebordet. Videokamerat ville tatt opp plass. Du kan ikke spise der videokamreaet er (!), sier texasadvokaten.

Etter det New York Times erfarer representerer advokaten en kvinne bosatt i Texas. Kvinnnen har ikke latt seg intervjue.

Yahoo! på sin side avviser anklagen som sprøyt, og mener den er "helt på jordet." John Sobel, rådgiver til Yahoo!, sier til New York Times at bruken av småkaker er en positiv ting for forbrukerne. Uten dem ville ikke nettsidene visst hvem du var, og lagt opp innholdet deretter, sier han til avisen.

Han tilbakeviser at Yahoo! laster ned "fremmed-elementer" på brukernes datamaskiner, noe som er hele basisen for Lawrence J. Friedman sine anklager.

- Småkakene blir ikke lagret på datamaskinens harddisk (sic!), men blir lagt inn i nettleseren. Nettleseren er dessuten utstyrt for å tolke, lagre og katalogisere disse dataene, sier Sobel til New York Times.

I teorien kan Lawrence J. Friedman vinne saken på vegne av alle de 50 millioner Yahoo!-brukerne i USA. Da kan det bli dyrt for selskapet: New York Times estimerer at en massesøksmålskjennelse ("class action verdict") vil koste Yahoo! 50 milliarder dollar. Yahoo! og Broadcast har tre uker på seg på å besvare søksmålet.

Det hører med til historien at Lawrence J. Friedman også tidligere har prøvd å ta rotta på Yahoo! og Broadcast. Den gangen represeneterte han et videofirma i Dallas som følte seg snytt da Yahoo! tok over Broadcast.com. Stridens kjerne den gang var at Broadcast skulle levere kundeopplysninger til videofirmaet, noe Yahoo! endret på da de tok over selskapet. Denne saken går ifølge New York Times fremdeles sin skjeve gang i rettsystemet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.