Med dristige ideer og høye ambisjoner, gjør norske gründere seg klar for å sette sitt preg på verden. Og med en ettertraktet plass i Innovasjon Norges skreddersydde skaleringsprogram, ligger alt til rette for å erobre nye markeder.
– Håpet er at vi sitter igjen med nye verktøy, og et tankesett vi kan bruke i mange år fremover, sier førstegangsgründer Ingrid Volden Smehagen.
27-åringen er medgründer i tech-startupen Dreamknit, som hun grunnla sammen med Marte Stenvaag.
I dag er de begge i Oslo for å delta på kickoff for EMNY (Executive Marketing New York): Et av Innovasjon Norges skaleringsprogram for norske bedrifter.
I løpet av de neste fem månedene skal seks norske bedrifter begi seg ut på et helt nytt kapittel. Med tett oppfølging og veiledning skal de rigges for vekst.
I Norge er det tre ganger så mange som strikker som spiller fotball, men til tross for en stor og voksende kundegruppe har det skjedd lite med produktene som tilbys strikkere. Til nå.
På sin egen plattform har Dreamknit-gründerne kodet matematikken bak strikking, noe som gjør det mulig for brukerne å velge og vrake i både design og garn – og dermed skreddersy produktene sine på en mer miljøvennlig og kreativ måte.
Bedriften har betalende kunder i 51 ulike land. Målet er etter hvert å ekspandere til store markeder, også utenfor Norge.
– Vi vil at Dreamknit skal bli det første folk tenker på når de skal i gang med et strikkeprosjekt. Det skal bli en «one-stop-shop» for strikkere, forklarer Stenvaag.
– Den kompetansen og rådgivningen vi kan få gjennom EMNY er veldig viktig for vekstfasen vi nå skal inn i. I tillegg er det viktig for oss å få et «touch point» inn mot USA, legger Smehagen til.
Klar til å tenke større? Les mer om EMNY her
En av dem som skal hjelpe Dreamknit med nettopp dette, er Ola Forsstrom-Olsson. Han er leder for EMNY og seniorrådgiver ved Innovasjon Norge i New York, som er ett av de fire stedene hvor det offentlige norske selskapet har kontorer i USA. Han har bakgrunn som både entreprenør og investor, og lang erfaring med å identifisere og hjelpe bedrifter som ønsker å vokse.
– Skal et selskap virkelig hevde seg og lykkes internasjonalt, må produkt og distribusjon være konkurransedyktig. Det må være i verdensklasse – alt annet er sekundært. Det er her EMNY kommer inn i bildet. I EMNY fokuserer vi utelukkende på å hjelpe bedrifter med å bli så gode som overhodet mulig, så fort som mulig, sier Forsstrom-Olsson.
Mens økosystemet for oppstartsbedrifter og selskaper i tidlig fase har hatt en positiv utvikling i Norge, er det fortsatt for få som lykkes med å skape nye norske vekstbedrifter.
– Når et selskap er i oppstartsfasen, handler det om å teste flere ulike versjoner av produkt og distribusjon samtidig – helt til man finner noe som fungerer, og man begynner å få «traction» i markedet. Overgangen til skalering handler om å raskt gjøre meningsfulle forbedringer, både i produkt og distribusjon, for å skape en effektiv og voksende virksomhet, forklarer han og fortsetter:
– Det krever en evne til å fokusere på det som faktisk er viktig å gjøre – og klare å iverksette og gjennomføre i høyt tempo. Det kan være en krevende overgang.
Mens konvensjonelle akseleratorprogrammer i hovedsak opererer med «one size fits all», og lar alle bedriftene møte alle mentorene i tilfeldige samtaler, handler EMNY om skreddersøm.
– Selskapene som kommer til oss, får hjelp til å identifisere hvilke forbedringer som har størst betydning for bedriften, og hvilke endringer de bør fokusere på for å bli signifikant bedre, raskest mulig. Først når dette er definert, trekker vi inn noen av de fremste ekspertene på området for målrettede samtaler, sier Forsstrom-Olsson.
Vil du delta på neste EMNY? Les mer her
Sammen med Dreamknit i Oslo denne dagen, er også bedriftene Surfact, Signal Analysis Lab (SAL), Profrakt, Heimdal Power og Highsoft.
Sistnevnte, som har sitt opphav fra postkortvakre Vik i Sogn, er allerede etablerte i Europa og i USA. I august i år signerte de en samarbeidsavtale med tech-kjempen Tencent Cloud, som er det største tech-selskapet i Asia.
Highsoft leverer Highcharts: en komponent for datavisualisering på nettsider. Det som startet som en ydmyk søken etter et enkelt diagramverktøy som kunne måle snødybde, har blitt starten på et stort gründereventyr.
– Vi har et produkt og en løsning som er veldig skalerbar. Trolig er det et stort mulighetsrom i USA, og også Europa. Samtidig har vi signert med Tencent Cloud i Kina, som i seg selv kan gi et ordentlig løft. Med andre ord: Vi må finne en måte å fokusere på flere ting på en gang. Det håper og tror jeg EMNY kan hjelpe oss med, sier daglig leder Atle Sivertsen.
– I tillegg er det viktig for oss å bli utfordret og sparre med folk fra andre bransjer. Ikke minst fra andre land, legger han til.
Geir Kulia, grunnlegger og daglig leder i analyse- og tilstandsovervåkningseksapet Signal Analysis Lab, er enig.
– Kontakter er helt klart viktig, så lenge de er de rette. Fasen vi står i nå kan sammenlignes med et kammermusikkorkester som skal prøve å bli et symfoniorkester – og det raskt. Vi må være veldig nøye på hva og hvem vi bruker tiden vår på, sier han.
– For at vi skal komme i den markedsposisjonen vi ønsker, må vi sikre at både prismodell og forretningsmodellen er bærekraftig over tid. Å kunne trekke på de andre deltakerne, og ikke minst mentorene i EMNY som har lang erfaring med nettopp dette, er veldig nyttig, sier Kulia.
Også erfarne gründere er med i programmet. Blant dem er Per Magne Helseth. Dette er hans fjerde reise som entreprenør, og andre runde i EMNY. Denne gangen med selskapet Surfact, som har utviklet en sporingssensor for gods- og varetransport.
– Jeg har aldri vært en «normal» ansatt, ler Helseth.
Normal eller ikke, han har utvilsomt bred erfaring – og vet hva som skal til for at bedrifter skal evne å ta det neste steget.
Utover det å ha et enkelt og skalerbart produkt, og et system på plass for å klare skaleringen, er det særlig én ting som er viktig, mener Helseth:
– Det høres kanskje banalt ut, men du må tenke stort nok. Vi nordmenn har en tendens til å være litt for forsiktige.
– Jeg opplever at det er litt jantelov der ute. Folk godter seg over andres feil, mens vi egentlig burde heie på folk som tør å satse. Den holdningen må vi få bukt med, sier gründeren.
Selv har han klinkende klare ambisjoner: å endre godshåndtering for godt.
– Det transporteres to tonn med varer per person på jorda hvert år. Mange av disse varene er temperatur- eller støtsensitive. Vårt store mål er at all transport av varer som må behandles på en viss måte, skal spores – aller helst med vår sensor – slik at vi unngår svinn, sier han.
– Vi har store ambisjoner, og EMNY hjelper oss å sette det i system.
Om noen av de seks bedriftene går i fotsporene til Alphaville og blir «big in Japan», vites foreløpig ikke. Men at de skal rigges for vekst, ja det er helt sikkert.
– Norge trenger at flere bedrifter lykkes med skalering og vekst. Og det er nettopp det vi skal hjelpe dem med, avslutter Forsstrom-Olsson.