Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Da de begynte var Cognite i startgropa, nå er selskapet verdsatt til 1,6 milliarder dollar

Siden Rebecca Wiborg Seyfarth og Andreas Korneliussen begynte i Cognite har antall ansatte tidoblet seg. Foto: TUM Studio
Siden Rebecca Wiborg Seyfarth og Andreas Korneliussen begynte i Cognite har antall ansatte tidoblet seg. Foto: TUM Studio
Del

Cognite opererer i skjæringspunktet mellom tradisjonell industri og nyskapende teknologi. Det norske IT-selskapet har med en enorm vekst trukket til seg kloke hoder fra hele verden. To av de som har vært med lengst er Rebecca Wiborg Seyfarth (33) og Andreas Korneliussen (46).

Da Seyfarth begynte i Cognite i januar 2018 hadde selskapet eksistert i et år. Det var rundt 50 ansatte og alle piler pekte oppover. Drøyt tre år senere er det ti ganger så mange som arbeider i Cognite.

– Jeg tenkte at det var spennende å være med på en startup. Og det er bare en gang i livet man får anledning til å ta del i en sånn vekst, sier Seyfarth, som har en mastergrad i matematikk og statistikk fra UiO.

– Mye av utfordringen lå i at ting ikke var gjort før. Da må du ikke være redd for å feile – mange ganger, fortsetter hun.

Det er bare en gang i livet man får anledning til å ta del i en sånn vekst

Rebecca Wiborg Seyfarth

Korneliussen nikker. Med bakgrunn fra Microsoft og FAST hadde han sin første arbeidsdag i juni 2019. Han husker den elektriske stemningen blant de 20-30 andre som startet i Cognite samtidig.

– Motivasjonen til å være med å bygge opp noe fra scratch var viktig. Men også det at Cognite hadde rekruttert så mange dyktige folk fra hele verden som ville være med på dette. Når selskapet er såpass nytt, er det mye som endrer seg veldig fort. Man må være glad i endring og kunne bevege seg raskt.

Første norske med unicorn-status 

Vi sitter ved inngangen til hovedkontoret på Fornebu. Cognite har i løpet av kort tid etablert seg også i USA og Tokyo. Den kraftige veksten gjenspeiles økonomisk; da det amerikanske investeringsselskapet Accel i fjor høst gikk inn med penger, ble Cognite verdsatt til 550 millioner dollar.

Forrige uke kom det inn 150 millioner dollar fra TVC i en investeringsrunde som verdsatte Cognite til 1,6 milliarder dollar. Dermed har de som det første norske selskapet oppnådd unicorn-status.

Enhjørning-betegnelsen brukes om gründerbedrifter som på kort tid blir verdsatt til mer enn én milliard dollar. TVC-investeringen er dessuten en av de største som er gjort i et Software-as-a-Service (SaaS) selskap i Europa.

Rebecca Wiborg Seyfarth og Andreas Korneliussen trives med å arbeide i et selskap i rakettvekst. Foto: TUM Studio 
Rebecca Wiborg Seyfarth og Andreas Korneliussen trives med å arbeide i et selskap i rakettvekst. Foto: TUM Studio 

Som nyutnevnt unicorn vil Cognite garantert tiltrekke seg enda flere talenter som kan bidra til å løfte selskapet ytterligere.

– Men det må da knyttes voksesmerter til den reisen dere har vært med på?

– Definitivt. Det har sine utfordringer å vokse så raskt, sier Seyfarth og smiler.

– Like etter at jeg begynte, gikk jeg ut i en åtte måneders fødselspermisjon. Da jeg kom tilbake var teamet mitt firedoblet. Noe av grunnen til at vi har lykkes så godt, tror jeg er at hvert team har jobbet som en egen startup med muligheter til å ta selvstendige avgjørelser.

Etter hvert som Cognite har blitt større har behovet for mer struktur økt.

– Det er klart at det er en vanskelig balansegang, men evnen til å gjøre raske endringer samtidig som man setter seg langsiktige mål er viktig, fortsetter Korneliussen.

Borer etter data 

Hva er det med Cognite som gjør at de har hatt en slik rakettstart? Med Aker på eiersiden har det norske IT-selskapet utviklet programvare for industrien som på en helt ny måte tilgjengeliggjør data fra ulike kilder.

Man kan sammenligne det med en form for oljeboring. Men her bores det etter historiske data og datastrømmer som hvert enkelt oljeselskap har hegnet om. Ved å samle og «oversette» dem dannes et langt bedre grunnlag for analyse og optimalisering.

Cognite Data Fusion (CDF) brukes til å bygge løsninger og applikasjoner som skaper nye muligheter for kundene. Det kan være alt fra kostnadskutt og bærekraftige grep til sikkerhetstiltak og bedre planleggingsverktøy. Lagring i skyen gjør det hele lett å skalere.

Cognite søker senior ML Engineer »

Seyfarth og Korneliussen har ulike innfallsvinkler, hun som maskinlæringsingeniør, han som softwareingeniør.

– Grunntanken med CDF var å koble sammen data og gjøre dem mer verdifulle. Men etter hvert har vi også utviklet flere applikasjoner på toppen av CDF som skaper verdi for kundene våre. I starten var oppmerksomheten mest rettet mot olje- og gassindustrien, mens vi nå har kunder innen blant annet fornybar energi og manufacturing også, sier Seyfarth.

Frigjør programvaren fra gigantene

Korneliussen mener teknologien til Cognite har et ekstremt stort mulighetsrom.

– Industrien ligger langt tilbake når det gjelder maskinlæring og automatisering. Det er et etterslep i den teknologiske utviklingen som vi såvidt har begynt å ta igjen.

I det siste har teamet hans hatt mye av oppmerksomheten rettet mot å tilpasse CDF slik at man kan kjøre det på flere skyplattformer, som Google Cloud, Microsoft Azure og Redhat Openshift. 

– For å gjøre dette har vi brutt ned systemet i flere mikrotjenester, og analysert avhengighetene i hver tjeneste for seg.

Dette handler både om større fleksibilitet og et ønske om kontroll. 

– Et eksempel er Saudi Aramco, som er det største oljeselskapet i verden. De ville ha en løsning der styringen av en plattform er lagt til en privat Linux-basert nettsky. For slike kunder er det viktigere enn noen gang å bestemme hvor de har dataene sine.

Cognite-ansatte demonstrerer hvordan roboten Spot fra Boston Dynamics er i stand til å samle inn data som kan brukes i CDF. <i>Foto:  Stig Jarnes</i>
Cognite-ansatte demonstrerer hvordan roboten Spot fra Boston Dynamics er i stand til å samle inn data som kan brukes i CDF. Foto:  Stig Jarnes

I forlengelsen av dette er sikkerhetsaspektet avgjørende. Korneliussen jobber med å få alt til å kjøre mest mulig stabilt og med å kvalitetssikre utrullingen av ny software.

– Der andre kanskje ruller ut oppdateringer en gang i uka, kan vi gjøre dette kontinuerlig, i løpet av minutter. Da må det også fungere raskt og smertefritt.

Et av fokusområdene framover er økt brukervennlighet, Cognite vil gjøre det lettere for kundene å foreta seg ting selv. Men nyskaping er stadig det viktigste.

– Det er spennende å tenke «hvor er Cognite om fem år?». Jeg tror det handler mye om hvem vi ansetter og hvordan vi klarer å vokse, samtidig som vi beholder den kulturen som har fått oss dit vi er i dag, sier Seyfarth.

Årlig utviklerkonferanse

Fra starten som dataforsker er Seyfarth nå teknisk leder for kontekstualiseringsteamet til Cognite. Kontekstualisering handler om å konvertere data til kunnskap.

– Vi forsøker å skape meningsfulle forbindelser mellom data for å forstå hva hvert datapunkt er, og hvordan det relaterer seg til andre data, forklarer hun.

– Er det noe ved måtene dere jobber på som bidrar til å holde startup-energien ved like?

Tanken er å inspirere og åpne for samarbeid på tvers av teamene

Andreas Korneliussen

– Både teamstrukturen og framdriften som skapes ved korte intervaller har mye å si. Det legges ofte opp til to ukers interaksjon – etter to uker ser vi oss tilbake og planlegger videre, sier Seyfarth.

– Da er det gjerne også en demonstrasjon for andre team der vi viser fram hva vi holder på med. Dette skal være ganske lavterskel. Tanken er å inspirere og åpne for samarbeid på tvers av teamene, fortsetter Korneliussen.

DevCon er en intern utviklerkonferanse som Cognite har arrangert én gang tidligere. Neste gang det som er planlagt å bli et årlig arrangement avvikles, er i juni. 

– Det fine med en slik konferanse er å kunne dele kunnskap, bli kjent på tvers av engineering og få et avbrekk fra det vi vanligvis driver med, sier Seyfarth.

Begge ser en ekstra verdi i å arbeide i et selskap i ekspansjon.

– Det gjør noe med hele kulturen og stemningen. At man henger etter på enkelte områder er helt naturlig. Vi har flinke ledere som er opptatt av at de ansatte skal vokse og utvikle seg, ikke bare selskapet.

Seyfarth skal nå ut i sin andre fødselspermisjon etter at hun begynte i Cognite.

– Jeg regner med det blir mange nye kolleger å hilse på når jeg er tilbake, sier hun med et smil.  

Les flere artikler fra Cognite AS