Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

— Heldigvis hadde vi sluttet med server på toalettet da vi ble rammet av ransomware

Marius Olsen i Varri brukte mye tid på IT-systemene, helt til de besluttet å flytte dem til sky.
Marius Olsen i Varri brukte mye tid på IT-systemene, helt til de besluttet å flytte dem til sky. Delta V
Del

Importøren og distributøren Varri er en av mange bedrifter som har opplevd å bli rammet av ransomware. Da de ble angrepet, ble alle systemer kryptert. Alle administrative systemer ble satt ut av spill, og dermed var driften i praksis lammet. På printeren fant de en utskrift hvor hackerne krevde en god slump penger, i form av bitcoins, for å låse opp igjen systemene.

Marius Olsen, her på klatring i Patagonia, Argentina, eier og driver selskapet Varri. Der handler det meste om klatre- og friluftsutstyr, og stadig mindre om IT. <i>Foto:  Bjørn-Eivind Åsthun</i>
Marius Olsen, her på klatring i Patagonia, Argentina, eier og driver selskapet Varri. Der handler det meste om klatre- og friluftsutstyr, og stadig mindre om IT. Foto:  Bjørn-Eivind Åsthun

Varri har en stor portefølje av friluftsutstyr, klatreutstyr og fallsikringsutstyr, og har kunder i både sportsbransjen, brann- og redning og i byggebransjen. I lokalene deres i Oslo treffer vi Marius Olsen, som grunnla bedriften i 2008 og er daglig leder og eier.

— Angrepet skjedde tidlig en mandags morgen, så vi kunne bare rulle tilbake til en backup som var bare noen timer gammel. Etter et par timer var vi tilbake i normal drift, uten at en eneste ordre eller faktura gikk tapt, forteller han.

Egen server på toalett og bøttekott

Da Marius Olsen startet Varri, var de tre ansatte og hadde sin egen serverløsning. Nå har de vokst til 12 ansatte og har flyttet IT-systemene til sky. <i>Foto:  Delta V</i>
Da Marius Olsen startet Varri, var de tre ansatte og hadde sin egen serverløsning. Nå har de vokst til 12 ansatte og har flyttet IT-systemene til sky. Foto:  Delta V

Olsen forteller om angrepet som om det var helt uproblematisk. Samtidig er han helt klar på at dersom angrepet hadde kommet noen år tidligere, ville det ha satt bedriften langt tilbake.

— De første årene hadde vi vår egen server, som på ulike tidspunkt var plassert både på et toalett og i et bøttekott, og driftet alt sammen derfra, smiler han.

Løsningen, som Olsen hadde fått hjelp av en kompis å sette opp, fungerte fint, men backup-rutinene var ikke mer avansert enn at det var en ekstern disk som de plugget inn med ujevne mellomrom og tok med hjem.

— Hadde angrepet skjedd den gangen, tør jeg nesten ikke tenke på hvilke følger det ville hatt. Backupen kunne jo være to uker gammel, sier han.

I denne tiden fylte Olsen mange roller i Varri, og rollen som IT-ansvarlig tok mye tid. Dessuten hvilte IT-ansvaret i stor grad på han alene.

Hadde angrepet skjedd den gangen, tør jeg nesten ikke tenke på hvilke følger det ville hatt.

— Jeg husker en gang jeg endelig hadde tatt meg fri for å klatre, men så måtte jeg dra tilbake på jobben for å feilsøke serveren som hadde stoppet. Den gangen var det strømforsyningen som streiket, en annen gang var det BIOS-batteriet.

— Vi kom til et punkt hvor vi måtte velge mellom å bygge videre på den løsningen vi hadde, drifte det på egen hånd og kanskje ansette noen som kunne gjøre det, eller sette det bort til noen profesjonelle som kunne dette og som kunne sørge for stabilitet og sikkerhet, sier Olsen.

Varri valgte det siste, og har nå brukt skyløsningen fra Konica Minolta i sju år.

Tenker ikke lenger på IT

Christopher Rønneberg i Konica Minolta anbefaler alle som vil fokusere på kjernevirksomheten sin å flytte IT-systemene til sky. <i>Foto:  Delta V</i>
Christopher Rønneberg i Konica Minolta anbefaler alle som vil fokusere på kjernevirksomheten sin å flytte IT-systemene til sky. Foto:  Delta V

Historien til Varri er ganske typisk for en del bedrifter, og et godt eksempel på hvordan IT-utfordringene kan løses.

— Til Varri har vi levert en komplett skyløsning hvor de kjører ordresystemer, regnskapssystemer og alt annet via et fjernskrivebord hvor de logger seg på og jobber, sier Christopher Rønneberg i Konica Minolta.

I løsningen, som heter HydraCloud, inngår også linjer og noe hardware ute hos kunden. I bøttekottet hos Varri, der serveren deres tidligere stod, er det nå bare switcher og brannmur som er levert av Konica Minolta. Dataene er trygt lagret på Konica Minoltas servere i ISO-sertifiserte datasentre her i Norge.

— Backup-løsningen tilpasser vi hver enkelt kundes behov. For noen er det fornuftig med hyppigere backup enn for andre. Kunden har kanskje en såkalt «disaster recovery plan», hvor de har tenkt gjennom hvor mye datatap de tåler, så tar vi backup i henhold til det. Hyppig backup krever mer lagring, som igjen påvirker kostnaden, forklarer Rønneberg.

Vis mer

For Varri ble det tatt backup hver natt, og da de ble angrepet var den siste backupen bare timer gammel, slik at datatapet var minimalt eller ikke noe i det hele tatt. Dermed var det helt uproblematisk å rulle tilbake og gjenoppta driften svært raskt.

— Jeg er veldig glad for at vi valgte å sette ut IT-løsningene. Det har frigjort masse tid, slik at jeg kan fokusere på å lede bedriften, følge opp kunder og leverandører, i stedet for å styre med tekniske løsninger. IT tenker jeg ikke lenger på, sier Olsen.

Et helt annet kostnadsbilde

Rønneberg sier det er mange fordeler ved å flytte IT-systemene til en skyløsning. Forutsigbare kostnader er en av dem.

— Mange blir overrasket over kostnadsbildet når man sammenligner med alternativene. Bedriften får en fast månedlig kostnad, slipper å investere i personell, og slipper å investere i egen infrastruktur, sier han. 

Dessuten er løsningen veldig skalerbar, noe som er viktig for unge bedrifter som trenger en slik fleksibilitet for å vokse. Å legge til brukere, øke lagringskapasiteten eller tilpasse backup-rutiner til nye behov er raskt og enkelt.

— Mitt råd til alle som vil fokusere på kjernevirksomheten, i stedet for IT, er å vurdere skyløsninger. Det passer like godt for foretak med 300 ansatte som småbedrifter eller oppstartsbedrifter på noen få medarbeidere, avslutter Rønneberg.

 

Les flere artikler fra Konica Minolta