×
Annonse fra Delta V for
ANNONSE: Hvordan er det egentlig å jobbe bak kulissene hos Norges største markedsplass?

Hvordan er det egentlig å jobbe bak kulissene hos Norges største markedsplass?


  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Digi.no er ikke involvert i produksjonen.

Om du noen gang har solgt en sofa, kjøpt et par sko, eller lett etter «leilighet, Oslo, under 10.000,-/mnd», er det nesten trygt å vedde penger på at dette har skjedd på FINN.no.

De aller fleste nordmenn har vært borti FINN.no.  Faktisk tilbringer hver eneste en av oss  gjennomsnittlig 28 timer i året på å kjøpe, selge, eller bare titte på annonser, tjenester, jobber, eller reiser. Selskapet har sterke vekstambisjoner, og i den anledning trenger de nå utviklere – i fleng. 

Vi har snakket med Mette Lafton, en av utviklerne i FINN.no, for å finne ut hvordan det egentlig er å jobbe for Norges største markedsplass. 

Store vekstambisjoner 

FINN.no – A Great Place to Work

Etter fem år på rad med pallplassering kom FINN.no på 4. plass i årets Great Place to Work-undersøkelse. Målet er å kjempe seg tilbake til pallplassering.

Søk på stillingen »

Mette har jobbet som backend-utvikler hos FINN.no de siste to årene. Hun forteller om et selskap med store vekstambisjoner de kommende årene, og at behovet for dyktige utviklere er like så.

– Som utvikler her har man et veldig stort ansvar, helt fra vi lager noe til det er ute i produksjon, og etterpå, dersom noe halter. FINN.no er en stor site, og det er mye som kan gå galt, så man må være veldig fokusert på å lage robuste ting. Du må ha gode monitoreringer på det du lager slik at du vet om de fungerer slik de skal eller ikke. Vi bruker automatisk test og deploy med kontinuerlig utrulling av nye features over 900 ganger i uken, med forbedringer og feilrettinger.

Når det gjelder arbeidsmiljøet, mener Mette ordet «mangfold» beskriver godt hvordan det er å jobbe hos FINN.no. 

– Her er det mange ulike typer og personligheter, og det er stort rom for å være seg selv. Det spiller egentlig ikke så stor rolle hva slags person du er, så lenge du er opptatt av å få jobben gjort. Vi jobber jo i team hele tiden, så man må være samarbeidsvillig og hjelpsom. Dessuten er det et stort pluss hvis du er interessert i å lære nye ting, forteller hun.

Får velge teknologien selv

Mette Lafton startet som backend-utvikler hos FINN.no. Kort tid etter ansettelsen ble hun Technical Domain Expert gjennom en intern utlysning. 

Hos FINN.no har de både app-utviklere (både på Android og IOS), frontend-utviklere, backend-utviklere og fullstack-utviklere. Felles for alle er at de har stor frihet til å ta ny teknologi inn i bedriften.

– Jeg føler man har veldig stor frihet til å lære, og det er det mange her som tar initiativet til. Det er folk som har dratt i gang workshop for å promotere en teknologi de tror på, og for å få den inn. Generelt føler jeg at man har uendelig med muligheter her, hvis man bare bruker de, sier Mette.

Hos FINN.no er Java hovedprogrammeringsspråket for backend. De har også en event-dreven mikrotjenestearkitektur der de benytter Kafka.

– Vi har veldig stor frihet når det kommer til valg av teknologier. FINN.no er jo bygget opp av masse små applikasjoner, altså mikrotjenester. Hvilken teknologi som blir brukt i disse applikasjonene kan variere stort fra team til team. Selv er jeg Javautvikler og foretrekker å jobbe mest backend, sier hun.

– Det at vi får lov til å være med på å påvirke hvilke teknologier som benyttes tror jeg er et kjempepluss. Når man da i tillegg får muligheten til å jobbe inhouse med utvikling av eget produkt, får jeg et sterkt eierskap til produktet, som igjen motiverer meg til å gjøre en god jobb. Med vekstambisjonene FINN.no har nå er det viktig at vi lager enda bedre tjenester enn det vi har i dag, for å kunne være konkurransedyktige i markedet.

Utvikleren utvikler seg

To FINNer tar et avbrekk i en krok i resepsjonsområdet innredet som et kjøkken. 

Hos FINN.no er det gode muligheter for å utvikle seg både bortover og oppover – det er Mette et godt eksempel på. Kort tid etter ansettelsen som utvikler gikk hun opp i stillingen Technical Domain Expert (TDE) gjennom en intern utlysning. 

–  FINN.no er jo delt inn i forskjellige domener, så nå er jeg ansvarlig for den tekniske kvaliteten på det området som heter Kommunikasjon. Det vil si at jeg har ansvar for alt av meldinger, mail, varslinger og lignende som foregår mellom brukerne på FINN.no. 

Som en del av det å utvikle seg, peker Mette blant annet på kursene FINN.no tilbyr sine ansatte.

– Vi har mulighet for å foreslå kurs for ledelsen vi mener kan være nyttig for oss som FINN.no-ansatte å være med på. Hvert år er mange av utviklerne på Javazone, der vi også ofte har flere foredragsholdere, sier Mette. 

Og hva med ansatt-fordelene?

Kantinen er en av FINN.no sine store goder. Her jobber seks personer hver dag for å sørge for at de ansatte får fersk og deilig mat. 

– I tillegg til kurstilbudet har vi en veldig bra kantine. Vi har også tilgang til bedriftshytter og diverse idrettsgrupper, og vi får mac eller PC, avhengig av hva vi foretrekker, samt telefon, nettbrett, egentlig alt av teknisk utstyr vi trenger. Vi får også trene gratis på Sats tre ganger i uken, hvor vi har egne FINN-timer, sier Mette. 

Til slutt, som en mønsteransatt, avslutter Mette med å dra inn FINN.no sine kjerneverdier.

– Alle bedrifter har jo kjerneverdier, men her føler jeg vi etterlever våre i stor grad (sult, humør, presisjon og takhøyde). Det er humør, det er takhøyde, vi får lov til å prøve ut nye ting, men vi får også lov til å feile - så lenge man lærer av de feilene i det lange løp. Det er mange dyktige folk her, både gamle, unge, og med både lang og kort erfaring – alt i alt er det veldig god stemning her.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen