Internettproblemer verden over varte i flere timer
Flere internettjenester både i Norge og internasjonalt hadde store problemer onsdag. I Norge var alt stort sett tilbake til normalen sent onsdag kveld. Torsdag morgen har problemene stabilisert seg.
Problemene skyldtes hovedsakelig en utilsiktet endring av Microsofts skytjeneste Azure, som fortsatt er noe ustabil.
I Norge startet det med at brukere av BankID ikke fikk logget inn på tjenesten, og de som bruker Vipps til å logge inn på andre tjenester fikk heller ikke logget seg inn. Problemene oppsto litt før klokken 17 onsdag.
Kun BankID-brukere med kodebrikke hadde mulighet for å logge seg inn.
Pressekontakt Hege Steinsland i BankID opplyste til NTB rett før klokka 18 at BankID fungerte igjen for de fleste av brukerne.
– Vi begynner å se effekten av tiltakene vi har satt i gang, sa Steinsland da.
Ved 22-tiden onsdag kveld opplyser BankID at alle problemer er løst. Også hos Vipps er alt tilbake til normalen, mens Helsedirektoratets kommunikasjonsrådgiver Thomas Berg opplyser til NTB at også Helse-Norge er i normal drift.
NSM følger med
Pressevakt Marit Hverven i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) opplyser til NTB at de følger med på situasjonen.
– Generelt, uavhengig av akkurat kveldens situasjon, så er store mengder digitale verdier konsentrert hos noen få store leverandører. Hvis disse leverandørene får problemer, rammer det ofte svært mange virksomheter og tjenester samtidig i mange land. Et generelt råd til de som er berørt, er å lytte til leverandørene sine og iverksette eventuelle anbefalte tiltak de kommer med, sier Hverven.
Microsoft har bekreftet at det er problemer med Azure og at det jobbes med å løse disse. Ifølge selskapet skyldes problemene «en utilsiktet konfigurasjonsendring».
Ved 22-tiden opplyser selskapet at de fremdeles driver med feilretting og tilbakestilling og forventer at alt skal fungere igjen rundt klokken 01.20 natt til torsdag norsk tid.
Vipps-problemer
Også Vipps hadde problemer, men de ble løst i 20-tiden. Kunder som brukte innloggingstjenesten «Logg inn med Vipps/MobilPay» kom seg ikke inn. Å vipse penger gikk greit, men man kunne ikke bruke Vipps til å logge seg inn på andre nettsteder. Nettsidene til Vipps var også utilgjengelige en god stund.
I Norge gjaldt innloggingsproblemene også blant annet SAS, Helsenorge, Nav, Telenor, og Telia. Alle problemene gjaldt spesielt de som bruker Microsoft skytjeneste Azure til å logge inn, ifølge Downdetectors norske oversikt.
Pressesjef Øystein Schmidt i SAS Norge bekrefter overfor Nettavisen at verken deres hjemmesider eller app fungerer, men understreker at reisende ikke behøver å være bekymret.
– SAS-flyginger er ikke berørt, sier han.
Ved 22-tiden var også SAS sine nettsider i normal drift.
Innloggingsproblemer i stor skala
Nyhetsbyrået AP meldte onsdag om store problemer hos Microsoft-brukere over hele verden. Ifølge nettjenesten Downdetector er det store problemer med tjenester som blant annet Office 365, Minecraft, X-Box Live, Google og Amazon.
Også våre naboland Sverige og Danmark hadde store problemer med innlogging på grunn av Microsoft-feilen. Både togselskapet DSB, samt SAS og DMI (det danske meteorologiske instituttet) hadde problemer i Danmark, mens SAS og Systembolaget var blant de som slet i Sverige.
Også Heathrow-flyplassen utenfor London ble rammet av samme feil, melder nyhetsbyrået Reuters.
– Rammer oss alle
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) sier dagens problemer viser hvor avhengige vi er av internett i hverdagen og hvor viktig arbeidet med digital sikkerhet og beredskap er.
– Problemene med innlogging via blant annet ID-porten med BankID skyldes globale problemer med Microsoft Azure, men det rammer oss alle, sier Tung.
Datafeil rammet 1800 ansatte i Helse Møre og Romsdal
En systemfeil førte til at 1800 ansatte i Helse Møre og Romsdal mistet tilgang til flere funksjoner i Helseplattformen, melder NRK.
De ansatte mistet tilgang til å logge på kjernejournal, signere sykmeldinger og e-resept.
Etter hvert fikk helseforetaket opp en avgrenset løsning med pålogging til Helseplattformen med BankID, men med manglende funksjoner.
– Feilen vil ikke få konsekvenser for pasientbehandlingen, forsikrer medisinsk e-helsesjef Henrik Erdal i Helse Møre og Romsdal til NRK.
Som følge av feilen må de 1800 ansatte få nye tilgangskort. For å få nytt kort må de ta med pass eller nasjonalt ID-kort på jobb.
Apotekforeningen: Systemet i apotekene virker igjen
Apotek over hele landet hadde fredag ettermiddag datatrøbbel. Etter kort tid virket systemene igjen, opplyser Apotekforeningen.
Systemet virker igjen, og e-resepter er tilgjengelig i apotekene, opplyser Jostein Soldal, pressekontakt i Apotekforeningen, til NTB.
VG meldte om saken først.
– Det har oppstått noen problemer i den felles IT-løsningen for alle apotek som Difa har ansvar for, sa Soldal til avisen.
Omfanget av problemene er ennå uklart, men ifølge avisen melder kunder om problemer med å hente ut reseptmedisiner.
Soldal sier til NTB at problemene skal ha rammet alle apotekene.
Ifølge Apotekforeningen driver datterselskapet Difa AS Eik, en felles bransjeløsningen for apotek i Norge. Løsningen tar seg av resepthåndtering, journalføring, refusjon og rapportering.
Apotekforeningen bekrefter til VG at feilen skyldes av en ny versjon av datasystemet Eik som ble rullet ut i natt.
Ni av ti nordmenn frykter sabotasje
89 prosent av befolkningen er bekymret for sabotasje mot kritiske infrastruktur i Norge, ifølge en undersøkelse.
Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
– Mobil og internett er noe vi er helt avhengige av – både i hverdagen og når det oppstår en krise. Derfor er det viktig at bransjen har oppdaterte sikkerhetsrutiner. Vi tror mange fortsatt har en jobb å gjøre for å verne seg mot trusler og sikre tjenestene sine, sier sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nkom.
Kun 11 prosent svarer at de ikke er bekymret, eller at de ikke vet.
Nkom har advart om at små bedrifter som leverer tjenester til viktige samfunnsaktører, kan være ekstra utsatt for sabotasje. Et angrep mot en liten aktør kan ramme tjenester hos de store selskapene og dermed få store ringvirkninger, advarer Nkom.
– Flere hendelser det siste halvåret illustrerer hvordan styringssystemer og verdikjeder kan utnyttes, og at små virksomheter ofte er inngangsporten. Vi får dessverre ikke gjort noe med trusselbildet. Det vi kan og bør gjøre, er å verne oss selv og verdiene våre. Vi må gjøre oss mindre attraktive som mål, sier Scheie.
De små bedriftene rådes til å ha gode passordordninger med flerfaktorautentisering, tidsbegrensede tilganger og jevnlige reservekopier som oppbevares atskilt fra servere.
Netel-ansatte i kamp mot dårligere vilkår
Samtlige ansatte i Netel AS har fått tilbud om nye kontrakter med langt dårligere vilkår enn før, skriver Fri Fagbevegelse.
– Jeg vil bare si at dette er uhorvelig trist og jeg er dritforbanna, sier fibermontør Janne Helgesen fra Bergen og fersk tillitsvalgt hos Netel.
Netel er et av landets største telekom-selskaper med over 300 ansatte. Nå går de ansatte til kamp mot Netel-ledelsen og arbeidsgiverorganisasjonen Abelia. I ryggen har de EL og IT Forbundet.
– Forbundet står bak medlemmene og de tillitsvalgte i Netel, sier forbundsleder Geir Ove Kulseth.
Bakgrunnen er at ledelsen i Netel ønsket å innføre en ny vaktavtale for de ansatte. Etter seks måneder med forhandlinger fikk ledelsen nei. Etter avslaget har ledelsen i Netel valgt å gjennomføre en rekke tiltak som har fått de ansatte til å rase. (hf)
Diamanter kan holde prosessorer kalde
Et teppe av diamanter, bare nanometer fra transistorene i mikrobrikkene, kan spre varmen som utvikles og bidra til å holde nede temperaturen i framtidige brikker. Det skriver Srabanti Chowdhury i en artikkel i IEEE Spectrum.
Å bli kvitt varmen som utvikles i stadig tettere komponenter i datasentre er en utfordring som forskere nå aner en mulig løsning på. Diamanter er en av verdens beste ledere av varme, mye bedre enn kobber. Det som er nytt, er at forskerne har klart å legge et nanometer tynt teppe av diamanter nær transistorene i en temperatur som ikke griller resten av komponentene. (hf)
Apple omsatte for 102,5 milliarder dollar – aksjen stiger
Teknologi-giganten Apple omsatte for 102,5 milliarder dollar i sitt fjerde kvartal. Aksjen falt like etter nyheten, men er nå godt i pluss.
Analytikerne ventet en omsetning på 102,19 milliarder dollar.
Apple-sjef Tim Cook sier i en børsmelding at han er stolt over resultatet.
– Apple er veldig fornøyde med å kunne melde om en september-kvartalsrekord på 102,5 milliarder, inkludert omsetningsrekord for september-kvartalet for iPhone og en historisk omsetningsrekord for tjenester, sier han.
Resultatet ble først møtt med aksjenedgang i etterhandelen på børsen, men etter hvert har utviklingen snudd. Selskapet var ved 22-tiden torsdag kveld opp 1,4 prosent.
Apple har avvikende regnskapsår, noe som er forklaringen på at selskapet legger fram sin siste kvartalsrapport i oktober.
Driftsresultatet ble på 27,5 milliarder dollar.
Cook sier han venter at salget av iPhone vil bli godt i det nåværende kvartalet, som avsluttes i desember. Han forventer en vekst på 10–12 prosent i salget målt mot fjorårets desember-kvartal.
300 nye Starlink-terminaler levert til Ukraina
Hjelpeorganisasjonen Fritt Ukraina har nylig levert 300 Starlink-terminaler til Ukrainas militære etterretningstjeneste (HUR).
Leveransen var del av Fritt Ukrainas transport nummer 90, som gikk til Slavjansk og Kyiv. HUR er Ukrainas hoveddirektorat for militær etterretning og har en sentral rolle i landets forsvarskamp.
Det Space X-utviklede Starlink er et satellittbasert internettsystem som gir ukrainske styrker mulighet til å opprettholde kommunikasjon selv når fienden forsøker å slå ut mobilnett og strømforsyning. Det er enkelt å sette opp og kan tas i bruk uten spesialkompetanse.
– Dette er ikke bare teknologi, det er en livslinje. Starlink gjør det mulig å opprettholde kontakt og planlegge operasjoner i en krigssituasjon hvor informasjonsflyt er avgjørende, sier Natalia Golis, generalsekretær i Fritt Ukraina i en pressemelding.
Transporten omfattet også 42 droner og spesialbestilt sveiseutstyr til Army Aviation. Statsadvokat Reidar Bruusgaard deltok på turen og møtte representanter fra det ukrainske rettssystemet.
Telenor og Telia snart klar med 5G SA
Telenor vil åpne sitt rene 5G-nett, 5G stand alone (SA) i første kvartal 2026, skriver Telecom Revy. Dermed kan det se ut som både Telia og Telenor vil komme med en fullverdig versjon av 5G tidlig neste år.
To av de mest etterspurte anvendelsene er skivedeling – som gir kundene en beskyttet plass i nettet – og databehandling i utkanten av nettet – edge computing. (hf)
Samsung melder om økt overskudd
Den sørkoreanske tekgiganten Samsung melder om en vekst i driftsinntektene på hele 32 prosent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.
Veksten tilsvarer om lag 85 milliarder kroner og markerer en kraftig snuoperasjon for selskapet. Ifølge resultatrapporten hadde den såkalte Device Solutions-divisjonen (DS) – som produserer en rekke sentrale komponenter til Samsungs egne produkter, en salgsvekst på 19 prosent.
For virksomheten som produserer lagringsenheter, rapporteres det om rekord for salg i løpet av ett enkelt kvartal. Smarttelefon-virksomheten hadde en vekst på 11 prosent.
I andre kvartal stupte overskuddet med mer enn 50 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor på grunn av virkningen av amerikanske restriksjoner på eksport av KI-brikker til Kina.
– Når vi ser fram mot fjerde kvartal, er den kraftige veksten i KI-industrien ventet å åpne opp nye markedsmuligheter, skriver selskapet og viser spesielt til virksomheten DS og paraplyvirksomheten DX.
Internettproblemer har stabilisert seg
Tusenvis av brukere verden over opplevde onsdag kveld store problemer med flere nettjenester. Ved 23-tiden har de fleste stabilisert seg.
Det viser en oversikt hos Downdetector.
Problemene oppsto litt før klokken 17 onsdag. De skyldes hovedsakelig en utilsiktet endring av Microsofts skytjeneste Azure.
– Vi gjenoppretter nå noder og omdirigerer trafikk gjennom friske noder, skriver Microsoft Azure på sine sider onsdag kveld.
Alt ventes å fungere som normalt igjen klokken 0.20 natt til torsdag, norsk tid.
Nettproblemene påvirket en rekke av Microsofts tjenester, blant annet Google, Amazon og Minecraft.
I Norge startet problemene med at brukere av BankID ikke fikk logget inn på tjenesten, og de som bruker Vipps til å logge inn på andre tjenester, fikk heller ikke logget seg inn.
Kun BankID-brukere med kodebrikke hadde mulighet for å logge seg inn.
Også SAS, Helsenorge, Nav, Telenor, og Telia hadde utfordringer med innlogging.