×
Annonse fra Story Labs for
ANNONSE: Disse fire trendene kommer til å eksplodere i 2017

Disse fire trendene kommer til å eksplodere i 2017

Fra leken presentasjon av kritiske data til kunstig intelligens.

  • Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Digi.no er ikke involvert i produksjonen.

Det bare en håndfull norske bedrifter som har hittil har tatt i bruk en av de mest spennende løsningene innenfor skytjenester; «business intelligence», eller BI på kortform. Parallelt med at bruken av skytjenester har fått fotfeste gjennom 2016 har denne underkategorien av særs smarte løsninger gått gjennom en rivende modningsprosess. 

Mye peker mot at 2017 er året der den store eksplosjonen skjer, og at vi endelig kan ta i bruk tjenestene vi lenge har ansett som luftige visjoner. Bedrift etter bedrift er allerede i ferd med å se de mulighetene som ligger i teknologien. Og siden den er skybasert er den like tilgjengelig for de minste bedriftene som de største. 

– En «sky» kan være veldig mye, men via business intelligence får du innsikt i hele verdikjeden, og kan øke omsetningen ved hjelp av IT. Akkurat det er en posisjon IT ikke alltid har hatt. Det har lenge vært en kostnad, men med slike løsninger er den direkte med på å øke inntektene og verdiskapningen.

Så hva er det du, helt konkret, vil få muligheten til å gjøre ved hjelp av nettskyen og business intelligence? Sammen med to av Norges eksperter på emnet har vi tatt det abstrakte ned til fire konkrete eksempler på noen av de nye mulighetene som norske bedrifter nå vil ta i bruk. 

Microsofts Oscar Thøgersen og Ateas Ole Kristian Fagerås er del av et stort team av eksperter som jobber med å implementere løsninger fra en av verdens største nettskyer hos norske bedrifter, gjennom de forskjellige kompetanseenhetene i Atea.  

Det første trinnet:
#1: Få rett data på bordet til rett tid

Dette blir enklere med Atea:

Sikker og lettvint håndtering av data, sentralisert e-post som følger rollen, enklere kommunikasjon utad, og mye mer.

Få fremtidens nettsky »
 
Finn ut hva Ateas sky kan gjøre for deg »

Det første trinnet som business intelligence enkelt kan gi deg solid utbytte av er å samle og presentere data på en bedre måte. Det høres kanskje banalt ut, men løsninger som Power BI kan gi en vesentlig forbedring i å effektivt og smart hente informasjonen fra flere kilder og presenterer det på en måte som lar deg ta bedre beslutninger.

– Det er veldig viktig å få rett data på bordet til rett tid, og det er det som er så veldig interessant med Power BI. Der kan vi hente inn informasjon fra mange forskjellige steder, slik at du får presentert dataene på ditt personlige dashbord i løpet av noen få minutter. Dette tok døgn før, og ga ikke den samme forståelsen av hva tallene egentlig betyr, sier Fagerås.

I praksis gjør dette at du ikke bare får oversikt over dagens salgstall og inntjening i sanntid, men også en analyse av hvilken leverandør som ga deg best kvalitet på råvarene, hvilken transportør som var tregest og hvilken parameter som da må forbedres for å øke inntjeningen i morgen. Slik vil du kan lære raskere, og gjøre effektive tilpasninger direkte. 

Hvis du jobber i et komplekst marked på tvers av landegrenser med mange millioner i omsetning per hode er fordelen ekstra stor. Du sparer tid på å lage rapportene selv, samtidig som du automatisk får analysert og presentert dem ved hjelp av regnekraften til et av verdens største datasentre.  

– Målet er at ledelsen og de ansatte kan ta bedre informerte valg. Det er da utbyttet av skytjenesten blir omsatt til forretningsverdi, sier Thøgersen i Microsoft.

Det neste, spennende trekket:
#2: Bruk maskinlæring til å forutsi fremtiden

Ole Kristian Fagerås i Atea ser store muligheter for norske bedrifter ved hjelp av business intelligence.
Ole Kristian Fagerås i Atea ser store muligheter for norske bedrifter ved hjelp av business intelligence. Bilde: Atea

En ting er å se på tallene. En annen er å bruke dem til statistisk analyse for å forutse fremtiden. Dette er den neste naturlige utviklingen for bedriftens bruk av skytjenester. Ved å ta dataene som er samlet inn via Power BI, og utnytte den «uendelige» regnekraften i nettskyen, kan selv et lite firma ved hjelp av maskinlæring med stor sannsynlighet fastslå hva som er det neste trekket. 

– Bedrifter flest har eksepsjonelt mye data liggende, i alt fra salgs- og leverandørlogger til regnskapet. Det er mange års historikk, som du ved hjelp av maskinlæring kan analysere for å få et bedre bilde av hvordan markedet vil utvikle seg i morgen, neste uke og neste måned, sier Fagerås.

Dette er ikke en fremtidsvisjon lenger, men et produkt som i disse dager rulles ut til de første norske selskapene. La oss si at en spesiell hendelse i Sør-Amerika på samme tid i fjor økte salget med 10 prosent. Med dette som bakteppe, analysert på bakgrunn av en serie andre parametere om markedet og andre sentrale forutsetninger, kan man spå hvor stort markedet vil være i år, hvordan man da bør prise produktet og hvor resursene skal brukes. 

– Man kan også snu dette rundt, og for eksempel se når du trolig får best pris på råvarene du skal kjøpe inn, sier Fagerås.

 

Den teknisk smarte:
#3: Den fysiske tilstanden gjennom IOT

Microsofts Oscar Thøgersen tror vi vil få uante muligheter når kunstig intelligens snart blir tilgjengelig.
Microsofts Oscar Thøgersen tror vi vil få uante muligheter når kunstig intelligens snart blir tilgjengelig. Foto: Jan O. Kiese

Den tredje store muligheten som vil utvikle seg i nettskyen det kommende året, er hvor man får alle dataene fra. De må nemlig ikke bare komme fra rene databaser over regnskapstall, markedsutvikling, leverandørenes statistikker og så videre.

Med den rivende utviklingen innen en annen megatrend, «Internet of Things», vil langt mer enn bare datamaskiner være tilkoblet Internett. Alt fra gravemaskinen som utvinner råmaterialet ditt, til transportcontaineren eller hver enkelt kasse med varer, kan kobles til Internett og registrere viktig informasjon. For eksempel temperatur, rystelser eller rutevalg, om det så er tømmerstokker på vei til sagbruket eller fintfølende elektronikk på vei fra fabrikken.

Disse dataene lar deg i sanntid vite langt mer om kvaliteten på objektene i verdikjeden din, målt gjennom den fysiske tilstanden. Da vil du for eksempel kunne se at en leverandør er i ferd med å gi deg et parti av ekstra høy kvalitet, som da kan selges eksklusivt. 

Den ultimate drømmen:
#4: Uante muligheter med kunstig intelligens

Den fjerde trenden som vil vokse frem i 2017 er en videre utvikling av statistisk analyse og maskinlæring; kunstig intelligens. Ordet er på alle teknologers lepper, og byr på uante muligheter. 

– Det spesielle med kunstig intelligens er at få vet med sikkerhet hvilket utbytte det vil gi, men det er en enighet om at potensialet er ulikt noen annen industriell transformasjon man har sett. Og uansett utbytte, er det skytjenesten som vil være motoren i maskineriet, sier Thøgersen.

Smarte boter

Dagens boter kan interagere naturlig med mennesker.

Se eksempler her »

Du har trolig sett eksempler på denne teknologien allerede, da gjerne i form av «boter» – små men ekstremt avanserte programmer du kan sette opp i skytjenester som Azure. Mange av oppgavene på et kundesenter kan allerede i dag erstattes av boter som holder en dialog med kunden din, og fikse de vanligste problemene. Kunden slipper å vente på en ledig kundebehandler, og du sparer tiden til kundebehandleren. Er spørsmålet for vanskelig for at din digitale assistent forstår problemstillingen kan vi jo alltids enkelt overføre saken til dens menneskelige erfaringsrike kollega.

Samtidig skjer det en rivende utvikling innen kognitive tjenester, der nettskyen analyserer noe den «ser». For eieren av en fornøyelsespark er det veldig nyttig å vite ikke bare hvor mange besøkende han hadde en dag, men også kjønnsfordeling, alder og ikke minst om kundene dine hadde en morsom dag eller ikke. Ved å analysere bildene fra videokameraer kan skytjenestene allerede i dag gjøre nettopp dette, og gi deg viktig data du kan bruke videre i det strategiske arbeidet med bedriften. Med ny kunnskap vil du ha anledning til å tilpasse din forretning for å oppnå nye muligheter!

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen