Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Mats (24) og Daniel (22) utviklet genial løsning for nettbutikk

– Nå skiller vi oss fra alle andre bedrifter, sier Daniel Perry.

Del

Hos de aller fleste bedrifter er IT-produkter og- tjenester en stor del av arbeidsdagen. I dag finnes det tusenvis av nettbutikker med et bredt utvalg av slike teknologier, og det kan ta lang tid å lete seg frem til riktig vare. Når du først har klart å lete deg frem til produktet, vil du alltid undre om det finnes et bedre, billigere og mer egnet alternativ enn det du nettopp puttet i handlevognen.

Nå har Mats Arstal og Daniel Perry jobbet med en løsning for Konica Minolta som skiller deres nettbutikk fra den typiske bedrifts-nettbutikken. Med bruk av avanserte måleverktøy og tett oppfølging skreddersyr de nemlig innkjøpsportalen for hver enkelt kunde slik at de kun ser IT-produktene de faktisk trenger.  En av de som har tatt i bruk løsningen er Virke, for å la medlemmene lettere kjøpe produkter under fordelsavtaler:

– I en egen Virke-portal i Konica Minoltas nettbutikk kan våre 21 000 virksomheter handle det de vanligvis bruker av IT-utstyr som printer, mobil, PC, dataforbruksartikler og nettverksutstyr til rabatterte priser - alt av IT på ett sted. Dette forenkler arbeidsdagen til mange av våre medlemmer, sier Hege A. Orton, Leder for medlemstjenester i Hovedorganisasjonen Virke.

Lyst til å prøve? Fyll kontaktinformasjon og bedriftens godkjente produkter, så fikser Daniel og Mats en skreddersydd innkjøpsportal til deg i løpet av kort tid.

Tre klikk fra innlogg til kjøp

Vis mer

Med ansvaret lagt hos de to unge guttene skulle man tro at høyteknologiske løsninger og autogenererte bot-svar ble standarden for den nye nettbutikken. Disse guttene har derimot blandet det gamle med det nye.

– Mange velger å ha en chat-funksjon på sine hjemmesider der svarene ofte autogenereres ut i fra for eksempel nøkkelord i spørsmålet. Dette er en god funskjon i teorien, men ofte kan det lede kunden til unødvendige steder på nettstedet fordi datagrunnlaget de automatiske svarene belager seg på ikke er stort nok. I vår chat får du direkte kontakt med oss – det skal være enkelt for kundene å få raske avklaringer fortløpende, sier Daniel.

24-år gamle Mats tror forslaget om ny nettbutikk ble godt mottatt fordi den moderne løsningen ivaretar kundens behov. 

– Det er ikke noe unikt i seg selv at vi har «pusset opp» nettbutikken, faktisk er standarden på de fleste brukergrensesnitt i dag veldig høyt. Det som skiller oss fra andre er at denne nettbutikken er utviklet med servicen i fokus, og derfor har vi valgt å lage skreddersydde nettbutikker til de som ønsker det, sier han.

Nettbutikken er responsiv på alle flater, og med produktene rett under kundens nese anslår Mats og Daniel at det kan ta så lite som tre klikk fra innlogg til produktet er kjøpt. 

Tilpasser seg alltid kunden 

Sjef for servicesenter og nettbutikk i Konica Minolta Christer Beck er stolt over å ha Mats og Daniel med på laget.
Sjef for servicesenter og nettbutikk i Konica Minolta Christer Beck er stolt over å ha Mats og Daniel med på laget.

Christer Bech er sjef for servicesenter og nettbutikk i Konica Minolta. At Daniel og Mats nå blir bedriftens service-ansikt utad, mener han vil skape mer tillit til Konica Minolta som produktleverandør.  

– Selv om vi er en stor bedrift med nesten 200 ansatte har vi vårt servicesenter på huset.  Daniel og Mats jobber tett på senteret, med like mye service i fokus. Vi er heldige som har fått akkurat disse to, for de er utrolig dyktige, samtidig som de ser ting fra et helt annet perspektiv enn oss med litt flere år på baken. De har veldig mye eierskap til nettbutikken og tar godt vare på kundene våre, sier han. 

De tre siste månedene har Daniel og Mats lagt mye tid ned i nettbutikken som skal gjøre det lettere for kunden å finne produktet de trenger. 
De tre siste månedene har Daniel og Mats lagt mye tid ned i nettbutikken som skal gjøre det lettere for kunden å finne produktet de trenger. 

For Bech handler service om å lytte godt til hver enkelt kunde, og se ta seg tid til å se deres behov. Dette budskapet har vært viktig for Daniel og Mats å etterleve i utviklingsfasen av den nye nettbutikken. 

– Alle bedrifter har unike krav og behov, og den enes verdi er nødvendigvis ikke lik den andres. Selv om fler og fler bedrifter nå omfavner digitaliseringen og lærer seg de automatiserte verktøyene den bringer med seg, er det fortsatt mange som ønsker personlig kontakt, sier Daniel. 

– Den nye nettbutikken gjør at vi lett kan justere oss etter kundens behov, både i form av hvilke produkter som skal vises, og fordi noen foretrekker en telefonsamtale i stedet for mail, sier han.

Nå har nettbutikken også økt varelageret betraktelig.

Femdoblet antall distributører   

På bare fire måneder har Konica Minolta økt sine distributører fra én til fem. Med det øker utvalget av alt av IT-utstyr, fra servere til PC, til printere, Apple produkter, mobiltelefoner og nettverksutstyr. 

Lek på jobb: Hver gang guttene gjør et salg putter de en pingpong-ball i vasen i salgsavdelingen.
Lek på jobb: Hver gang guttene gjør et salg putter de en pingpong-ball i vasen i salgsavdelingen.

– Dette gjør det enda lettere for oss når vi velger ut hvilke produkter hver bedrifts nettbutikk skal vise. Med et så stort utvalg er vi helt sikre på at vi sorterer de riktige produktene til de rette bedriftene. Fordi vi kontinuerlig følger opp kundene personlig og registrerer deres aktivitet på nettsiden kan vi legge produktforslag til kunden klare når de logger seg inn, sier Mats.

Med service i blodet og ungdommelig driv går Mats og Daniel en spennende fremtid i møte med nettbutikken til Konica Minolta. Guttene er svært opptatt av å ikke love noe de ikke kan holde, og med det kan kunden alltid være trygg på tett oppfølging fra en av Norges beste service-bedrifter.

 

Les flere artikler fra Konica Minolta